ANNONSE:

Slik øker du din merkekjennskap

Merkekjennskap handler om i hvor stor grad mennesker generelt og målgruppen din har kjennskap til din merkevare. Å øke merkekjennskap er et viktig skritt for at en virksomhet skal lykkes og oppnå de overordnede markedsføringsmålene sine.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

Her får du verdifulle tips om strategier for hvordan du kan bygge og skape merkekjennskap gjennom en rekke ulike kanaler og kampanjer.

Merkekjennskap handler om mer enn bare generell merkegjenkjennelse. Det fremkaller visse følelser hos målgruppen: Er det høy merkekjennskap knyttet til din merkevare, vil markedsføringskampanjene bety noe for målgruppen din. Du vil tilføre dem en faktisk verdi.

Hva er merkegjenkjennelse og hvorfor er det viktig?

Merkegjenkjennelse handler om i hvilken grad kundene kan identifisere din merkevare basert på visuelle og auditive faktorer som logo, farger, musikk, lyder, emballasje og så videre, uten å høre selve merkevarenavnet. Tenk for eksempel på McDonald’s, de trenger bare å sette opp et skilt med en M på langs veien, så vet folk hva det betyr.

Så hvorfor er merkekjennskap viktig? Et eksempel er at økt merkekjennskap skaper tillit hos målgruppen. Dermed vil folk være mer tilbøyelige til å anbefale merkevaren til familie og venner – og det er jo den aller beste markedsføringen. Særlig i dag hvor man i høy grad stoler på anbefalinger fra andre og spør om folks erfaringer eller søker på nett etter anbefalinger.

Har du merkekjennskap, innebærer det følgende:

  • Det er mer sannsynlig at du vil oppnå kundenes tillit eller oppmerksomhet.
  • Høyere markedspriser på dine produkter eller tjenester på grunn av høy oppfattet merkevareverdi.
  • Større samfunnsmessig påvirkning, innflytelse og rekkevidde som følge av kjennskap og positivitet hos målgruppen.

Merkekjennskapsstrategi

Ok, så det er flott å ha merkekjennskap. Men hvordan øker du din merkekjennskap? Som i de fleste tilfeller er det en god start å lage en strategi.

Her er et par ting du bør kartlegge før du bygger en merkekjennskapsstrategi:

  • Hvem er målgruppen din?
  • Hva gjør de?
  • Hvor søker de etter informasjon eller inspirasjon?
  • Hva er ditt mål for selskapet, produktene eller tjenestene?
  • Hvilke mål har du for markedsføringsaktiviteter akkurat nå?

Når du har funnet ut svarene på disse spørsmålene, finnes det flere kanaler, budskap og metoder du kan bruke for å nå ønsket målgruppe.

Her er fire strategier for å oppnå økt merkekjennskap:

1. Historiefortelling

Å skape en fortelling er en smart måte å menneskeliggjøre merkevaren din på. Man får mer sympati for merkevaren, den blir mer forståelig og får mer dybde.

For å skape historien om deg og merkevaren din bør du tenke over hvorfor du startet virksomheten din. Hva er formålet med det du gjør eller selger? På hvilken måte løser du folks problemer? Var det noen opplevelser som gjorde at du startet virksomheten, som andre kan kjenne seg igjen i?

Folk elsker en gripende historie, historier de kjenner seg igjen i og historier om andre mennesker. Derfor er det både viktig og fordelaktig å menneskeliggjøre merkevaren din. Historien din kan handle om hva som helst, men husk at den må være sann! Autentisitet gir sterk effekt.

2. Gjesteblogging

Blogging er et annet supert virkemiddel som gjør at du kan du gi målgruppen reell verdi og få vist din ekspertise. Og har du ikke en populær blogg med massevis av lesere – prøv gjesteblogging!

Tenk på eksisterende blogger i bransjen som du ønsker å bli assosiert med. Ved å skrive et vellykket blogginnlegg for dem vil du få tilgang til deres publikum. Gi dem verdifullt innhold og ekspertise slik at de får tillit til din merkevare.

Her er en komplett liste over hvordan du kan bruke gjesteblogging til å øke din merkekjennskap:

  • Undersøk i forkant: Finn blogger og publikasjoner innenfor din bransje. Se om andre merkevarer har skrevet gjesteinnlegg, og lær av dem.
  • Kontakt eierne av bloggen: Når du har funnet dine utvalgte blogger, ta kontakt med eierne og presenter idéen din for dem. Ha gjerne innlegget klart på forhånd for å vise hva de kan forvente seg av deg.
  • Skap den rette typen innhold: Prøv å matche det eksiterende språket på bloggen for å på best mulig måte nå frem til din foretrukne målgruppe.

3. SEO

SEO – søkemotoroptimalisering – er helt avgjørende for at en merkevare skal få eksponering på nett og at innholdet ditt skal rangeres høyt på søkeresultater fra for eksempel Google.

Forbedre din SEO i dag (!) ved å følge denne raske og enkle oppskriften:

  • Undersøk nøkkelord i din bransje og innenfor dine innholdskategorier. Hvilke ord er rangert høyest? Dette er ord som målgruppene dine søker etter – bruk dem!
  • Konsentrer deg om informative nøkkelord når du jobber med SEO. Når du skal skape kjennskap blant folk som ikke er kjent med merkevaren din, bør du matche nøkkelordsøkene som folk bruker helt i begynnelsen av kjøpsprosessen sin.
  • Når du har funnet nøkkelordene dine, bygg innholdet rundt disse. Hvis det for eksempel snart er Halloween, vil folk søke etter gresskar. Er du en grønnsaksprodusent, kan du skrive et blogginnlegg med tittelen: «5 kreative måter å skjære ut et gresskar på».
  • Hvor skal du plassere nøkkelordene? I overskriften, brødteksten og bildetitlene i innlegget. Jo flere ganger de omtales, desto lettere er det for søkemotorene å finne innlegget ditt (men ikke overdriv – finn en god balanse).

4. Merkevarebygging på sosiale medier

Sosiale medier er et fantastisk sted for å øke din merkekjennskap! Men det er ikke nok å være aktiv på sosiale medier hvis du ikke legger ut riktig innhold på riktig måte.

Følger du disse stegene, er du på god vei:

  • Vær personlig: Ikke vær for formell – folk liker folk, og folk liker ikke reklame. Konsentrer deg om å skape innlegg som din målgruppe ønsker å delta i og som gjør at de sitter igjen med reell verdi.
  • Sørg for at innleggene kan deles: Folk liker å lære ting, få informasjon eller bli underholdt, og denne typen innhold vil bidra til at du øker rekkevidden ved at innleggene deles.
  • Vær sosial: Det er en grunn til at det heter sosiale medier. Du vil kunne dra nytte av plattformens algoritmer hvis du er aktiv: Skriv innlegg ofte, samhandle med andre kontoer, tagg folk og selskaper og så videre.
  • Del gratis materiale: Sosiale medier er en fantastisk plattform der målgruppen din kan få en smugtitt på dine tjenester eller produkter, som for eksempel e-bøker, nedlastbart materiale, infografikk og så videre. Utnytt rekkevidden sosiale medier gir deg!
  • Fortell en historie: Husker du det vi nevnte om historiefortelling tidligere i teksten? Bruk sosiale medier til å fortelle din historie!

Slik måler du merkekjennskap

Merkekjennskap er til en viss grad vanskelig å måle. Mål derfor indirekte parametre som kan hjelpe deg med å identifisere hvor vellykket kampanjene for bygging av merkekjennskap har vært. Det kan for eksempel være statistikk på sosiale medier, dekning av merkevaren din i diverse medier verden over, sporing av nøkkelord samt sporing av hvordan folk interagerer med innholdet du har sendt dem via e-post og så videre.

Høres det vanskelig ut? Det kan det være, men ikke hvis du bruker medieovervåking!

Medieovervåking

Mynewsdesks integrerte medieovervåking er et verktøy som gjør nøyaktig det navnet sier: Det overvåker mediedekning! Dette er et fantastisk verktøy enten du ønsker å måle resultatene av PR-aktivitetene dine, eller du vil holde deg oppdatert på de viktigste trendene og aktuelle hendelser i bransjen din.

Du kan for eksempe –l ved å opprette søkeprofiler med relevante nøkkelord – overvåke merkevaren din, trender og bransjerelaterte spørsmål.

Med medieovervåking kan du også følge kampanjene dine i sanntid, du kan få resultatene av disse og du kan sammenligne merkevaren din med konkurrenter. Videre kan du identifisere potensielle problemer relatert til merkevaren din eller reklamekampanjer i god tid. Når du baserer dine forretningsavgjørelser på data, som du via et verktøy som Mynewsdesk, kan du forbedre din kommunikasjon og ta smartere forretningsavgjørelser.

Er merkevaren din til stede på flere markeder? Ingen problem – vår overvåking dekker millioner av globale kilder, for eksempel både nyhetsmedier og sosiale medier.

Følgere på sosiale medier og engasjement

Overvåking av sosiale medier er en av de mest effektive måtene du kan holde oversikt over merkevaren din på samt øke synligheten. Du kan for eksempel overvåke hashtagger innenfor din egen bransje, som gjør at du holder deg oppdatert på trender og hendelser, og kan være proaktiv i stedet for reaktiv.

Å inkorporere trender eller pågående debatter på sosiale medier er et av de beste PR-triksene som finnes. Bare ett viralt innlegg om et emne som trender, kan gi bedre PR-resultater enn en hel PR-kampanje du ville brukt måneder på å planlegge – og det er både raskere, billigere og mer effektivt.

Du kan spore KPI-er og resultater for PR-arbeidet ved hjelp av enkle grafer og lettfattelige sammendrag som du får fra Mynewsdesk. Ved hjelp av denne dataen kan du sammenligne dine PR-resultater opp mot dine konkurrenter i samme bransje og av samme størrelse.

Du kan også måle dette gjennom parametre som for eksempel omtaler, kommentarer, nye følgere, profilinntrykk, eksponering, klikk til hjemmesiden og så videre, som alle er gode indikatorer på hvor mye oppmerksomhet merkevaren og innleggene dine får.

Sammendrag

Vi skal avslutte med noen punkter som oppsummerer det du nå har lest:

  • Hva merkekjennskap og merkegjenkjennelse er
  • Hvordan du kan oppnå merkekjennskap ved hjelp av kampanjer og strategier
  • Hvordan du måler merkekjennskap gjennom ulike målinger, parametre og verktøy, som for eksempel Mynewsdesks medieovervåking

Noen emner og aspekter har gått igjen i denne artikkelen: Vær til stede der målgruppen din er og fokuser på å bygge merkekjennskap der, skap innhold de ønsker å dele, og sørg for å lage autentisk innhold, strategier og kampanjer i tråd med merkevarens formål.

Ønsker du å forbedre din merkekjennskap, har du nå fått informasjon, inspirasjon og kunnskap til å gjøre nettopp det!

Powered by Labrador CMS