ANNONSE:

Markedsføring i sosiale medier

Hva er markedsføring i sosiale medier?

Om Mynewsdesk

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

Markedsføring i sosiale medier, eller SMM, er en form for markedsføring på sosiale plattformer. Markedsføring i sosiale medier omfatter både organisk innhold (innlegg uten betalt promotering) og betalt annonsering i sosiale medier. Markedsføring i sosiale medier kan gjøre varemerket ditt til en stor suksess hvis det gjøres på riktig måte.

De største plattformene for sosiale medier i dag er Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Tik Tok, YouTube og Snapchat. Men det finnes enda flere, du har kanskje også hørt om plattformer som Tumblr og Anchor, og sosiale meldingstjenester som Messenger, WhatsApp og WeChat.

Ønsker du å få en bedre forståelse av hvordan du kan jobbe effektivt med markedsføring i sosiale medier, og hva som er de rette plattformene for ditt varemerke? Fortsett å lese, så får du vite det!

Last ned kreativ brief

Strategi

Å drive med markedsføring i sosiale medier uten å ha en strategi er som å gå på tur uten kart. La oss heller ta et skritt tilbake og se det store bildet:

  • Hva ønsker du å oppnå gjennom SMM?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvilke plattformer bruker de mest tid på?
  • Hvilken type innhold vil være interessant for målgruppen din?

Husk at strategien for sosiale medier og innholdet du legger ut på sosiale plattformer skal gjenspeile hvilken type virksomhet eller bransje du er i. For eksempel vil en klesbutikk eller et reiseselskap antagelig få mest ut av plattformer som legger vekt på det visuelle, som Instagram og Pinterest. B2B-bedrifter derimot, vil sannsynligvis gjøre det bedre i kanaler som Twitter eller Linkedin, der man er opptatt av bransjerelatert innhold.

Mål & KPI for sosiale medier

Før du begynner å legge ut og dele innhold på sosiale medier, bør du tenke over hva formålet er. Tenk på forretningsmålene dine: På hvilke måter kan markedsføring i sosiale medier bidra til at du oppnår disse målene? Kanskje ved å:

Det finnes flere fordeler med å sette klare mål eller KPI-er for kampanjene du kjører på sosiale medier. Det vil gi deg en pekepinn når det gjelder hvilken type innhold du bør lage, hvordan du gjør det og hvor det kan publiseres, samt hvordan du måler resultatene av innsatsen.

Planlegg og publiser

Å være til stede på sosiale medier kan virke enkelt. Men det krever faktisk mye planlegging! Mange bedrifter lager en publiseringsplan med planlagte innlegg fremover i tid.

Hvis du planlegger innleggene ved hjelp av et publiseringsverktøy for sosiale medier, sparer du ikke bare tid og energi, men du øker også rekkevidden ved å publisere rett innhold til rett tid og med rett frekvens. Det beste er å publisere innlegg når det er mest sannsynlig at målgruppen din vil engasjere seg i innholdet. Tenk over når på døgnet målgruppen din er mest aktiv: når de sitter på buss eller tog på vei til jobb, i lunsjpausen, om kvelden eller midt på natten? Prøv å legge ut innhold til forskjellige tider og analyser resultatene for å se hvor det er rom for forbedring.

Annonsering i sosiale medier

Betalt annonsering i sosiale medier er en av de mest effektive måtene å annonsere på i dag. Det er en svært kostnadseffektiv måte å nå ut til målgruppen på, og de fleste plattformer tilbyr svært spesifikke data for å målstyre annonsering, noe som gjør det lettere for deg å nå målgruppen. På den måten får du størst mulig utbytte av SMM-budsjettet ditt.

De største plattformene for sosiale medier plattformene akkurat nå er Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Tik Tok og Snapchat. Hvilken kanal du fokuserer SMM-kampanjene dine på bør være basert på strategien din samt mål og KPI-er.

Det finnes noen generelle måter folk bruker disse plattformene på, som kan gjøre det lettere for deg å velge hvilken plattform du bør konsentrere deg om. For eksempel er Pinterest en svært visuell plattform med lett innhold, mens LinkedIn er en mer tekstfokusert kanal som er perfekt til profesjonell kommunikasjon med mennesker i forskjellige bransjer.

Lytt, overvåk og engasjer

På sosiale medier hender det at folk henvender seg direkte til eller snakker om varemerket ditt. Det kan være både positivt og negativt. Derfor bør du kanskje vurdere overvåkning på sosiale medier.

Du kan overvåke varemerket ditt manuelt ved å sjekke varsler på tvers av alle kanaler. Du vil imidlertid ikke kunne se innlegg du ikke er tagget i. Et verktøy for lytting og overvåkning vil samle alle omtaler og meldinger i sosiale medier, inklusive innlegg virksomheten din ikke er tagget i – på ett sted!

Analyse og sporing

Analyse av resultatene fra SMM-kampanjer kan gjøres ved å spore data i for eksempel Google Analytics. Det er viktig å utføre analyse av sosiale medier for å finne ut om du kan nå de målene og KPI-ene du satte i starten av kampanjen. På den måten vil du også finne ut hva som har virket effektivt, hva som kan forbedres, og hva du bør unngå i fremtidige kampanjer. Dette vil også gjøre det lettere å bestemme hvilke kanaler som fungerer best med tanke på målgruppen din.

En annen måte å måle effekten av kampanjen på er å følge med på konkurrentene dine – det kan gi verdifull innsikt. Tenk over hva de gjør på sosiale medier. Hva er det de gjør som virker, eller hva slags forbedringer legger du merke til? Bruker de en kanal du ikke bruker? Hva slags innhold legger de ut? La konkurrentene dine inspirere deg til å bli enda bedre!

Last ned kreativ brief

Sammendrag

I denne artikkelen har du fått en introduksjon til hovedpunktene innen markedsføring i sosiale medier og hvilke resultater det kan gi hvis det gjøres på riktig måte! Forhåpentligvis føler du at du har nok kunnskap om markedsføring i sosiale medier til å gå i gang med å planlegge dine egne kampanjer!

Her er en kort oppsummering av det du har lært:

  • Hva markedsføring i sosiale medier er
  • Hvilke kanaler du kan velge mellom
  • Hva du må huske når du utarbeider en strategi
  • Hva du må huske når du setter opp mål og KPI-er
  • Hva annonsering i sosiale medier er
  • Hvordan du planlegger og publiserer innhold i sosiale medier
  • Hvordan du analyserer og måler resultatene dine
Powered by Labrador CMS