ANNONSE:

Slik blir du ditt eget PR-byrå

Det er ikke lenge siden PR kun var forbeholdt bedrifter av en viss størrelse – og som regel da med hjelp fra et eksternt PR-byrå. Økningen av PR-plattformer og sosiale medier har endret dette landskapet og gitt mindre bedrifter mulighet til å engasjere målgrupper uten et mellomledd.

Om Mynewsdesk

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

I dette innlegget ser vi nærmere på hvordan grensene mellom PR og innholdsmarkedsføring har blitt visket ut, og hvordan du – til tross for et begrenset budsjett – gjennom smart innholdsmarkedsføring kan bli ditt eget PR-byrå.

For mange som jobber med markedsføring og kommunikasjon i små eller mellomstore organisasjoner kan PR oppleves som skremmende. Tradisjonelt har PR vært den delen av markedsføringen som bedriftene stort sett har overlatt til profesjonelle byråer, siden mange har ment at det ligger utenfor eget kompetanseområde. Men i dagens digitaliserte verden kan mindre bedrifter ta seg av mye av PR-arbeidet selv og enkelt gjøre det til en naturlig del av innholdsmarkedsføringen. Hvordan ble dette egentlig mulig?

La oss først se på de vanlige definisjonene av begrepene innholdsmarkedsføring og PR:

Innholdsmarkedsføring (på engelsk kalt Content Marketing)

Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsføringsstrategi som fokuserer på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsekvent innhold for å tiltrekke og beholde et tydelig definert publikum – og i siste instans gi økt forretningsverdi.

Public Relations

Public Relations er når en bedrift eller en person forsøker å skape et positivt omdømme hos allmennheten gjennom ulike betalte eller ubetalte kanaler, inklusive tradisjonelle medier, sosiale medier og personlige møter.

Den største forskjellen mellom disse markedsføringsmetodene er at PR vanligvis innebærer at andre personer videreformidler budskapet ditt, i stedet for at du selv gjør en direkte innsats med kommunikasjonsarbeidet. Når det lykkes, er det få metoder som er like effektive. Dersom budskapet ditt gjentas, eller til og med støttes av innflytelsesrike tredjeparter, kan bedriften eller varemerket ditt dra nytte av et betydelig styrket omdømme og økt troverdighet.

Men det finnes en hake: PR krever engasjement og interaksjon med en tredjepart, for eksempel journalister, bransjeeksperter eller influensere i sosiale medier. Det vil si: PR krever relasjoner. Og hvis bedriften din er liten eller relativt ukjent, kan disse relasjonene virke utenfor rekkevidde. Derfor bruker mange bedrifter PR-byråer i håp om å få tilgang til deres «hemmelige» mediekontakter. Dette konseptet der egne PR-spesialister «selger inn» fortellinger til innflytelsesrike journalister er kjernen i tradisjonell PR. Men selv om PR-byråer utvilsomt kan øke muligheten for å få oppmerksomhet i relevante medier, er kostnaden for små bedrifter ofte for høy, og dermed søker mange alternative løsninger for PR-strategiene sine.

Grensene mellom markedsføring og PR viskes ut

Den gode nyheten for små bedrifter er at det aldri har vært lettere å være sitt eget PR-byrå. Tidligere ble innholdsmarkedsføring og PR ansett som to separate disipliner, men i takt med veksten av nye kanaler som gir markedsførere direkte tilgang til målgruppene sine, har disse grensene blitt visket ut. PR-plattformer og sosiale medier har gjort det mulig å kommunisere med media og forbrukere på en enklere måte uten å måtte betale store summer for reklame eller innhente profesjonell hjelp.

Nye muligheter for mindre bedrifter

PR og innholdsmarkedsføring har faktisk alltid overlappet hverandre. PR er utarbeiding, distribusjon og markedsføring av innhold. Før i tiden handlet problemene for markedsførere i mindre bedrifter ofte om tilgjengelighet. Men i dag ser situasjonen helt annerledes ut. Ved å bruke PR-plattformer og sosiale medier kan markedsførere og kommunikatører nå konsentrere seg om innholdet i stedet for å bekymre seg for hvordan de skal få tilgang til journalister. Det gjør at mindre bedrifter kan opptre som fageksperter i bransjesamtaler og gjennom det skape forutsetninger for å fremføre budskapet sitt på en bred front.

I guiden How to create a PR Plan utforsker vi hvordan du kan kombinere bedriftens in-house-PR med øvrige markedsførings- og kommunikasjonstiltak.

Powered by Labrador CMS