ANNONSE:

Foredragsholder som prater til publikum

Meningsskapende PR: Veien til relasjonsbygging đŸ—Żïž

– Ved Ă„ prioritere PR som organisasjon eller varemerke, bygger en meningsfulle og langvarige relasjoner med mĂ„lgruppene sine, konstaterer Adam Karseland, Head of PR pĂ„ Mynewsdesk, som tilbyr en plattform hvor det er like enkelt Ă„ publisere og distribuere relevant innhold, som Ă„ mĂ„le og analysere resultatene.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper organisasjoner og bedrifter med Ä skape bevissthet, nÄ rett mÄlgruppe og bygge sterke relasjoner. Med vÄr brukervennlige PR-plattform forenkler vi prosessen for publisering, distribusjon og mÄling av alt PR- og kommunikasjonsarbeidet ditt.

Mye av kommunikasjonsarbeidet er som en sprint – en vil se stor effekt pĂ„ kort tid. NĂ„r det kommer til PR handler det derimot i stĂžrre grad om det langsiktige og holdbarhet, mener Adam Karseland.

– I dag er det en forventning om at organisasjoner skal stĂ„ for noe mer enn det de faktisk tilbyr, og at de skal vĂŠre ekte. For meg er PR og fortjent kommunikasjon en ypperlig mulighet for Ă„ vise hva en stĂ„r for utover det en selger. NĂ„r noen andre, for eksempel et medie eller ens egne mĂ„lgrupper, bekrefter at en som organisasjon er til Ă„ stole pĂ„ og de snakker godt om en, sĂ„ skaper det troverdighet.

Adam Karseland peker ogsĂ„ pĂ„ hvor viktig det er Ă„ jobbe proaktivt med PR, spesielt fordi det tar sĂ„ lang tid Ă„ bygge relasjoner med bĂ„de medier og mĂ„lgrupper – relasjoner som kan vĂŠre helt avgjĂžrende i flere situasjoner, for eksempel ved en eventuell krise.

– Det er mye vanskeligere Ă„ skape et godt bilde av organisasjonen i etterkant av en negativ situasjon eller hendelse. Har dere derimot bygd sterke og troverdige relasjoner, er sjansen for at dere fĂ„r en ĂŠrlig sjanse til Ă„ komme med deres side av saken mye stĂžrre.

Han poengterer at PR ikke skal ses pÄ som enkelttiltak, men som noe en burde integrere i alt arbeidet en gjÞr.

– Det handler om Ă„ hele tiden gjĂžre en slags inventarliste med nyheter for Ă„ finne nyhetene det er verdt Ă„ dele med andre. Det handler om Ă„ forberede seg pĂ„ hvordan en kommuniserer troverdig dersom en krise skulle oppstĂ„. Det handler om Ă„ fĂ„ andre til Ă„ ville snakke om en pĂ„ en mĂ„te gagner en. Og det handler om Ă„ vise mĂ„lgruppen og andre en har bygd relasjoner til at en tar ansvar og er en organisasjon de kan regne med, sier Adam Karseland, som mener det ligger en god del i pĂ„standen «det er bedre at andre snakker godt om deg enn at du gjĂžr det selv».

Men hva gjĂžr en da for Ă„ lykkes med PR- og kommunikasjonsarbeidet sitt? Til Ă„ begynne med anbefaler Adam Karseland at en bruker de verktĂžyene som faktisk er tilgjengelige.

– Mynewsdesk tilbyr en helhetslĂžsning for PR og kommunikasjon, og dersom en utnytter plattformens alle deler fĂ„r en stĂžrst mulig effekt av PR-arbeidet sitt. Det er viktig Ă„ ha en plan for PR-arbeidet sitt og Ă„ publisere nyheter lĂžpende – samtidig som det er minst like viktig Ă„ bĂ„de drive med medieovervĂ„kning og mĂ„le resultater for Ă„ kunne fĂžlge opp arbeidet sitt. Og alle disse viktige omrĂ„dene kan en hĂ„ndtere ved hjelp av Mynewsdesk.

Med en plattform som Mynewsdesk kan en ogsÄ fÄ hjelp med Ä finne ideer for nyheter som er relevante for bransjen og mÄlgruppen, samtidig som en fÄr hjelp til Ä ta ideen videre til selve produksjonen av det fÞrste utkastet av nyheten.

– NĂ„r en kombinerer automatiserte prosesser og kunstig intelligens pĂ„ denne mĂ„ten med et menneskelig trent Ăžye, kan en Ăžke kvaliteten pĂ„ innholdet som produseres, samtidig som en sparer tid og gjĂžr PR-arbeidet effektivt.

Videre kan et PR-verktÞy som Mynewsdesk ogsÄ stÞtte skreddersydde nyheter til en bestemt mÄlgruppe og nÄ nettopp den mÄlgruppen som er relevant for nyheten ved Ä bruke sÄkalt audience targeting.

– NĂ„r en kombinerer sine egne kontakter med Mynewsdesks journalistdatabase og vĂ„r spesielt utviklede funksjon med kunstig intelligens, kan en enkelt nĂ„ de mest relevante mĂ„lgruppene innen sine omrĂ„der, poengterer Adam Karseland.

PĂ„ Mynewsdesks nettside ligger det mange tips vedrĂžrende PR og kommunikasjon. Dessuten tilbyr de lĂžpende webinarer, kurs og lignende, for Ă„ holde bransjen oppdatert om de siste trendene innen PR- og kommunikasjon.

– Dette er et omrĂ„de hvor det skjer endringer hele tiden, og vi sĂžrger for at vi alltid fĂžlger med pĂ„ utviklingen og ligger i forkant. Jeg anbefaler virkelig alle Ă„ dra nytte av kunnskap og nye trender, og Ă„ benytte seg av oppdaterte lĂžsninger og hjelpemidler for Ă„ forbedre PR- og kommunikasjonsarbeidet sitt.

 

Adams 5 tips for vellykket PR-arbeid:

  • Del sĂ„ mye innhold og relevant informasjon dere kan nĂ„r dere gĂ„r ut med nyheter.

  • GjĂžr det enkelt for mottakerne av det dere kommuniserer. Ved Ă„ samle alt pressemateriale i nyhetsrommet pĂ„ Mynewsdesk, hjelper dere journalister og andre interessenter med Ă„ raskt og enkelt finne det de trenger for Ă„ dele nyhetene deres videre.

  • Husk Ă„ ogsĂ„ dele gode bilder og bevegelig materiale. Da blir det enklere Ă„ pĂ„virke det som deles om organisasjonen. Tilby rett og slett innholdet dere vil skal spres videre!

  • Skriv pressemeldinger og annet innhold pĂ„ en mĂ„te som vekker interesse og engasjement. Bruk gjerne overskrifter som skiller seg ut, en ingress som oppsummerer innholdet og lĂžft det mest interessante – og, ikke minst: gode, tydelige og personlige sitater det er lett for journalister og andre Ă„ bruke i tekstene sine.

  • Bruk analyser og innsikter fra Mynewsdesks medieovervĂ„kning og rapporter for Ă„ forme strategier og planlegge videre PR- og kommunikasjonsarbeid.

Les mer pÄ www.mynewsdesk.com/no

Powered by Labrador CMS