ANNONSE:

Hvordan kommuniserer man på sosiale medier?

Sosiale medier kan uten tvil være fantastiske plattformer for å skape økt bevissthet rundt produkter og skape lojale kundeforhold, men det kan også være et minefelt.

Om Mynewsdesk

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

Det er nemlig ikke enkelt å oppnå en sterk tilstedeværelse på sosiale medier. Det er ikke bare hva du sier som er viktig, men også hvordan du sier det.

La oss se på hvordan du kan sette riktig tone på sosiale medier, både ved hjelp av gode tips, men også råd om hva du bør unngå.

Varemerkestemme vs. varemerketone

Din varemerkestemme er forankret i varemerkeverdiene dine og definerer hvem du er. Se på det slik: du er alltid «deg selv» (stemme), men du uttrykker deg forskjellig i løpet av dagen (tone). Det betyr at varemerketonen din bestemmes av varemerkestemmen din, men endrer seg avhengig av kontekst, målgruppe, kanal og hvilket emne du tar for deg. Når du for eksempel lanserer et nytt produkt ønsker du sannsynligvis å fremstå som begeistret for å engasjere publikum, mens du trolig forsøker å moderere tonen din og fremstå som mer bekymret og hjelpsom når du håndterer en kundeklage. Tonen lar deg kommunisere varemerkerelevant (on-brand) innhold, men med de nyansene som er nødvendige for konteksten. Ved å justere tonen slik at den passer til behovene som er knyttet til innholdet du lager, øker relevansen og verdien av innholdet.

Hvilken tone bør vi så bruke?

Det eneste generelle svaret er «det kommer an på», for det kommer faktisk an på målgruppen du ønsker å tiltrekke deg. Forsøker du å nå studenter i starten av 20-årene eller kanskje middelaldrende eiere av små bedrifter? Dette er svært forskjellige målgrupper som bruker helt forskjellig språk på sosiale medier. Bruk dine kjøperprofiler og ta deg tid til å studere målgruppen du forsøker å nå. Hvordan skriver de? Hvilke – om noen – emojier bruker de? Hvordan forholder de seg til hverandre og til andre merkevarer? Bruk så denne informasjonen til hjelp når du skal bestemme hvilken tone du skal ha på sosiale medier.

Ton det ned

Kan det bli for mye? Ja, det kan det. Du ønsker ikke å fremstå som en klein forelder som prøver for hardt å være kul blant de unge – det vil helt klart skinne gjennom. Selv om det kan være fristende å prøve, hold deg heller til en tone som gjenspeiler merkevaren din – hvis ikke, er det fare for at du ikke vil fremstå som troverdig. Hold deg oppdatert på trender og memes så du er sikker på at du ikke bruker utdatert slang, men prøv aldri å være noe du ikke er. På den måten kan du «flørte» med målgruppen uten at det blir pinlig.

La oss se nærmere på noen eksempler på varemerker som lykkes, og noen som ikke lykkes like godt.

Den uformelle veien til fansens hjerter

Hurtigmatkjeden McDonalds' Twitter-konto har mer enn 4 millioner følgere og bruker denne plattformen daglig til å komme i kontakt med kundene sine. De bruker et svært uformelt språk som kan beskrives som «SMS-språk», der «jg» brukes i stedet for «jeg» og der man kun skriver med små bokstaver. De bruker heller «jeg» og «meg» enn «vi» og «oss», noe som gjør det mer personlig. Dette gir McDonalds en ungdommelig tone som hjelper dem med å skape god kontakt med målgruppen. Et eksempel på en av de mest vellykkede kampanjene var samarbeidet med k-pop-bandet BTS. Ved å bruke tilsvarende språk som fansen bruker for å snakke om idolene sine, og ved å dele innhold med bandmedlemmene, eksploderte engasjementet rundt kjedens tweets og sørget for at hurtigmatkjeden opplevde en voldsom salgsøkning.

Pass deg for feiltolkninger

Men pass på at du ikke har en for uformell tone. Et eksempel på et innlegg på sosiale medier som mislyktes fullstendig, er innlegget til Burger King i Storbritannia. På kvinnedagen i 2021 la de ut denne tweeten: «Kvinner hører til på kjøkkenet», noe som selvfølgelig ble dårlig mottatt. Intensjonen med innlegget var å reklamere for selskapets utdanningsprogram for kvinnelige kjøkkensjefer, men de klarte ikke å legge seg på riktig tone. Burger King la ut en formell unnskyldning og slettet det opprinnelige innlegget. Ved å legge seg på feil tone, og ikke minst bruke en tonedøv spøk, mistet de troverdighet både hos sine egne følgere og enda flere.

Vil du vite mer om hvordan du kan bygge merkevare ved hjelp av en god historie? Last ned vår e-bok nå!

Powered by Labrador CMS