ANNONSE:
Finn journalistene som vil dekke sakene dine!
Uavhengig av om du driver et selskap i vekst eller jobber på markedsavdelingen i en stor bedrift, er antageligvis en av de største hindringene du møter på din vei å få journalistenes oppmerksomhet. Lær mer om hvordan du finner journalistene som faktisk ønsker å dekke sakene dine.
Denne artikkelen er over to år gammel.
En av de vanligste feilene når man deler en historie, er å ikke legge nok fokus på å identifisere den rette journalisten å dele historien med. Hvorfor skal du legge tid og energi på å skrive en god pitch, bare for å bli oversett fordi du sendte den til feil person?
I en nylig studie havnet «å pitche irrelevant innhold som ikke er relatert til det journalisten skriver om» på andreplass over ting som irriterer journalister aller mest. Fakta er at journalister mottar et stort flertall pitcher hver eneste dag, for ikke å snakke om alle de andre ulike henvendelsene de får i form av pressemeldinger. Du minimerer altså ikke bare sjansene for at saken din skal plukkes opp, du risikerer også å bli sett på som en spammer, i stedet for en kilde til god informasjon.
Heldigvis finnes det flere gode løsninger for å øke sjansene for at du får respons fra journalisten.
Ha orden og system på medielistene dine
Det første rådet handler om å holde kontaktlistene dine oppdatert med organisert og systematisk oversikt over spesifikke journalister. For å gjøre dette, er du nødt til å holde deg oppdatert på hva journalistene rundt deg skriver om, skape og bygge relasjoner med dem og oppdatere medielistene dine deretter. Du burde for eksempel holde deg oppdatert på hva som blir sagt i bransjemediene og søke etter journalister som skriver om temaene i tråd med dine forretninger. Følg journalister i sosiale medier og interager med dem for å holde deg informert om deres interesser og etabler et forhold til dem.
Det høres kanskje ut som mye jobb, og ja – det tar tid, spesielt fordi journalister har en tendens til å flytte litt på seg og bytte jobb eller rolle. Sikrer du at medielistene dine er oppdatert, kommer du til å booste sjansene for at du når journalisten som ønsker å skrive om saken din.
Unngå gjetteleken med teknologiens hjelp
Dersom du ikke har tid til å holde medielistene dine oppdatert manuelt, finnes det heldigvis verktøy og teknologi som kan gjøre jobben for deg.
Det er en misforståelse at en PR-plattform fører til at du sender historiene dine ut altfor bredt, mens sannheten egentlig er det helt motsatte. Å bruke et PRverktøy gjør det ikke bare enklere for deg å håndtere medielistene dine, men noen verktøy kan også hjelpe deg med å finne de rette journalistene for historien din. En PR-plattform som Mynewsdesk analyserer nyheten du er i ferd med å distribuere og matcher temaet med artikler publisert i løpet av de tre siste månedene.
– Du vil da få forslag på journalister rett inn i verktøyet som du enkelt kan legge til i medielistene dine. Det hjelper deg ganske enkelt med å håndplukke journalistene som passer best til det spesifikke temaet du skriver om, sier Fredrik Rahnasto, produktsjef på Mynewsdesk.
En PR-plattform som Mynewsdesk gir deg også innsikt i hvilke historier som får mest dekning og hvilke journalister som faktisk leser historiene dine. Slik kan du identifisere flere relevante journalister du kan nettverke med.
Bygg langvarige forhold
Som PR-proff burde du ikke se på journalister som en ressurs til en mediepitch. Invester i stedet i forholdene lenge før det er tid for den faktiske pitchingen av saken din.
For å skape relasjoner med mediene, må du finne og følge skribenter, redaktører og publikasjoner som dekker din bransje. Engasjer med innholdet deres ved å like og respondere på innleggene og artiklene. Gjør du det, viser du interesse i arbeidet deres, og de vil i større grad vise interesse for ditt.
Gjør det så enkelt som mulig for journalister å gjøre jobben sin. Når du pitcher saken din kan du for eksempel referere til tidligere saker som journalisten har skrevet. Sørg også for å holde nyhetsrommet ditt oppdatert med relevant innhold og relevante bilder. Andre små tiltak som ofte er til nytte, er en liten takkehilsen etter at saken er publisert, å sende noen tips i ny og ne, samt oppfølgings-e-poster.
Disse – og andre profesjonelle – interaksjoner vil bygge grunnmuren for et sterkt og fungerende forhold. Til syvende og sist vil dette hjelpe deg med å få historiene dine lagt merke til.
Lær mer om å nå journalistene som faktisk ønsker å dekke sakene dine.
Lær mer om Mynewsdesks løsning.