ANNONSE:

Derfor gir god historiefortelling bedre resultater

Skal historien din selge, må du få folk til å selv ønske å lytte til det du har å si.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Om Mynewsdesk

Med kommunikasjon kan du gjøre en forskjell. Mynewsdesk er til for at alle skal kunne nå ut og bli hørt. En historie – en pressemelding, nyhet eller et blogginnlegg – kan utgjøre hele forskjellen. Med rundt 5000 kunder og 77 000 brukere er Mynewsdesk Nordens ledende plattform for digital PR og kommunikasjon. Den skybaserte tjenesten omfatter nyhetsdistribusjon, medieovervåkning og analyseverktøy.

Les nøye nå. Ikke bare lytte, men ønske å lytte.

Historiefortelling har alltid vært en viktig del av merkevarebygging. I dagens digitale samfunn trenger du ikke lenger kostbare helsideannonser eller reklameplakater for å fortelle historien til din merkevare. Selskaper av alle størrelser og fra ulike bransjer kan nå fortelle sine historier på en ny og mer kostnadseffektiv måte ved å bruke egne kanaler som nettsider, nyhetsrom, nyhetsbrev eller sosiale medier. Det må bare være en god (og sann) historie.

Det lønner seg å bruke tid og krefter på å fortelle din merkevares historie. La oss se nærmere på hvorfor det er så viktig å ha god kompetanse på historiefortelling innenfor markedsføring, kommunikasjon og salg.

Vi tar til oss mer informasjon ved å lytte til historier

Målet med enhver type kommunikasjon er å påvirke målgruppen din (endre nåværende holdninger, overbevisning, kunnskap og adferd). Informasjon alene endrer sjelden dette – men historiefortelling gjør. Hvordan er det mulig? Historier forteller og formidler en opplevelse og aktiverer derfor den delen av hjernen som er ansvarlig for opplevelser, mens rene fakta bare vil aktivere «språkdelen» av hjernen. Derfor sitter vi igjen med hele 70 prosent av informasjonen vi får gjennom historier, men bare 10 prosent av informasjonen vi får fra data og statistikk. For si det enkelt: Vi husker og forstår gode historier bedre. Studier gjort av den kognitive psykologen, Jerome Bruner, viser at det faktisk er 22 ganger mer sannsynlig at vi vil huske en kjensgjerning hvis den er pakket inn i en historie. Så sørg for at dine fakta og data blir rammet inn av en fengslende historie, og du vil kunne holde på oppmerksomheten til lytteren eller leseren og gjøre et varig inntrykk som er mye dypere og sterkere enn rene fakta og tall.

Kvalitet før kvantitet

Det å skape en masse innhold og publisere det er ikke det samme som å fortelle historien din på en effektiv måte. Det er en vanlig feil å låse seg til et tankesett der kvantitet overskygger kvalitet, der den fengslende historien må vike plassen for et produktsentrert innhold som ikke egentlig gir gode kunderelasjoner. Sørg for at du er godt kjent med historien bak din merkevare og at du kjenner formålet, visjonen, misjonen og verdiene. Hva ønsker du å oppnå? Hva slags problem forsøker du å løse? Så formulerer du budskapet ditt – og står fast ved det. Sist, men ikke minst, er det viktig at du ikke glemmer hvem du forsøker å nå frem til og engasjere. Historien din og innholdet ditt må være noe målgruppen din kan kjenne seg igjen i, så sørg for å spinne historien rundt informasjon som er viktig og verdifull for målgruppen.

Kjenn din målgruppe

Du kommer ikke utenom dette. Hvis du ønsker å få noen til å ha lyst til å lytte til din merkevarehistorie, er det viktig at du kjenner og forstår målgruppen din. I dagens samfunn der vi higer etter personliggjøring hos enhver virksomhet, lønner det seg å være så spesifikk som mulig når du skal definere målgruppen din. Ny forskning indikerer at hos 80 prosent av forbrukerne er det større sannsynlighet for at de vil foreta et kjøp hvis merkevaren tilbyr en personlig opplevelse.

Start med å skape profiler ved å samle inn så mye informasjon og data som mulig om eksisterende og potensielle kunder. Hva trenger de? Ønsker? Håp? Spør dem om nødvendig! Markedsundersøkelser eller dybdeintervjuer er den perfekte måten å lære mer om kundens behov på – både eksisterende og potensielle kunder. På denne måten kan du tilpasse historien om din merkevare til kundenes behov og ønsker og få målgruppen til å føle en reell emosjonell tilknytning til merkevaren.

Sliter du med å komme i gang med historien? Eller hvordan du skal få den til å bli levende? Last ned vår siste e-bok “Build a Brand Story”.

Powered by Labrador CMS