ANNONSE:

Brand raport

Den enkleste måten å fastslå verdien av PR- og kommunikasjonsarbeidet ditt på

Får du konstant høre at du er nødt til å jobbe «datadrevet», men du er litt usikker på hvor du skal begynne? Det er du ikke alene om. Mange som jobber med PR kjenner på presset med å inkludere data som en del av strategien, men sliter med hva, hvordan og hvorfor. 

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper organisasjoner og bedrifter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Med vår brukervennlige PR-plattform forenkler vi prosessen for publisering, distribusjon og måling av alt PR- og kommunikasjonsarbeidet ditt.

La oss se nærmere på hva som er esset i ermet når det kommer til måling, rapportering og analyse.

I disse tøffe tider hvor markedsføringsbudsjettene kuttes og det er viktigere enn noen gang å vise hvordan hver eneste krone brukt bidrar til organisasjonen, er følgende tall spesielt viktige: I vår seneste årlige rapport, State of Nordic PR & Communication 2024 oppgir 46 prosent at kravene til rollen har økt, og 6 av 10 at sier at kravet om å bevise verdien av PR- og kommunikasjonsarbeidet aldri før har vært viktigere.

Å jobbe datadrevet betyr ikke at du skal kutte all glede og kreativitet i arbeidet og bruke dagene på uforståelige excel-ark eller dashboards, men du er likevel nødt til å vite hvordan du skal håndtere en haug med data. Bak alle tallene skjuler det seg nøkkelinnsikter som derimot kan gi drivstoff til kreativiteten og dermed føre deg i riktig retning.

Men er du ikke trent innen dataanalyse, forstår vi at det kan føles som et fjell umulig å bestige.

Mynewsdesk, som eies av det norske mediehuset NHST, har som mål å styrke PR- og kommunikasjonsbransjen med den mest pålitelige plattformen tilgjengelig. Hver eneste dag er vi i kontakt med tusenvis av mennesker som jobber med PR og kommunikasjon, noe som gir oss en dyp forståelse av at måling og analyse kan være en stor utfordring. Ofte blir disse viktige oppgavene enten utsatt eller møtt vilkårlig. Vi er her for å endre det ved å tilby verktøy og innsikt som effektiviserer og tydeliggjør dette viktige aspektet av PR-arbeidet.

Slik måler du

Som et svar på bransjens ønsker, har vi kommet med Brand Report – den enkleste måten å måle og følge opp PR-arbeidet ditt på. Rapporten gjør det enkelt å se hva som fungerer bra (og hva som ikke gjør det), hvordan du stiller deg i forhold til konkurrentene, og hva din PR hadde kostet dersom du hadde kjøpt annonser i stedet.

Takket være kunstig intelligens og avansert analyse, er det enklere enn noensinne å måle innflytelsen av PR-arbeidet ditt. Verktøy med kunstig intelligens gransker mengder av data for å gi deg tydelig innsikt du kan bruke til konkrete handlinger. Du kan måle ulike kampanjer eller bestemte perioder. Brand Report har gjort dette enklere enn noensinne, ved å gå gjennom all dataen for deg – og de millioner av datapunktene som skrives hver eneste dag, og deretter pakke det inn i en elegant rapport.

Dette bør du måle

For å optimalisere PR-strategien din, er det avgjørende å fokusere på nøkkelverdier: merkevaresynlighet, engasjement og offentlig sentiment. Disse verdiene er viktige ettersom de gir verdifull innsikt som hjelper deg med å bygge strategier som resonnerer med målgruppen. På Mynewsdesk har vi forståelse for at det å prosessere store mengder data kan være overveldende. Derfor gjør vi det krevende arbeidet for deg. Vi har nøye plukket ut verdiene som er mest meningsfulle og gir et tydelig bilde av merkevarens utvikling. Denne tilnærmingsmetoden ikke bare forenkler dataanalysen din, men den sikrer også at du får innsikter du kan handle utfra, da den forteller deg akkurat hvor du skal vie oppmerksomheten din og hva du skal rapportere videre fremover.

Derfor bør du måle

Glem gjetteleken. Du kommer til å vite nøyaktig hvilken del av strategien din som fungerer og hvor du må gjøre justeringer. Det kan dreie seg om fordelene med å optimalisere strategien, å se vekstmuligheter, og forstå hva som går hjem hos målgruppen. Men det handler også om å gjøre folk til lags internt, ettersom det er interessant for mange internt i selskapet, som sjefen, andre avdelinger, ledelsen og så videre. Brand Report er en mulighet for å rapportere i tide, integrere PR og kommunikasjon i bedriftens overordnede mål og øke PR-ens rolle internt, ettersom alle drar fordeler av en sterk og troverdig merkevare.

Å navigere din Brand Report

Brand Report er designet for å gi deg et helhetlig bilde av merkevarens tilstedeværelse og innflytelse i mediene – i løpet av noen få minutter. Med sitt effektive design og analyse basert på kunstig intelligens, komplementert av en brukervennlig funksjon for deling, blir den lett tilgjengelig og forståelig for et bredt spekter innad i organisasjonen.

Slik utnytter du hver seksjon i Brand Report maksimalt:

Del 1: Merkevarebevissthet

Denne delen viser hvor synlig merkevaren din er på markedet. Verdier som rekkevidde i media, annonseverdi, omtale og overordnet rekkevidde viser merkevarens tilstedeværelse i det offentlige rom. Dette er startpunktet som hjelper deg med å måle om kampanjene dine når ut til den tiltenkte målgruppen og hvor effektivt merkevaren din skiller seg ut i et overfylt marked.

Derfor er det viktig:Merkevarebevissthet er det første steget av kundereisen. Det speiler hvorvidt potensielle kunder kjenner deg igjen og husker merkevaren din, noe som er avgjørende for videre engasjement og samtale.

Del 2: Share of Voice (SoV)

Denne verdien måler merkevarens synlighet i markedet sammenlignet med konkurrentene. Den måler hvor mye samtale merkevaren din får i forhold til den totale omtalen i bransjen – inkludert omtale på tvers av ulike medier. Dette fungerer som et kompass som guider deg mot mer effektive strategier for å styrke tilstedeværelsen din i markedet.

Derfor er det viktig:SoV er en sterk indikasjon på merkevarepopularitet og tilstedeværelse i markedet. Ved å spore dette får du forståelsen av konkurransedyktigheten din og hvordan markedsføringsinnsatsen din stiller seg i forhold til de andre i bransjen.

Del 3: Merkevarerykte og sentimentanalyse

Evaluer hvordan merkevaren din blir sett på av offentligheten. Ved å kategorisere omtaler av merkevaren som positive, nøytrale eller negative, gir denne analysen detaljert og kvalitativ måling på den offentlige meningen og den emosjonelle tonen bak disse meningene.

Derfor er det viktig:

Å forstå både rykte og sentiment er avgjørende for å estimere forbrukernes tillit og lojalitet, som i stor grad påvirker kjøpsavgjørelsene. Ved å overvåke dette får du hjelp med å håndtere PR-kriser, forbedre kundeservice og legge innholdsstrategier for å forbedre et positivt image eller løse potensielle misforståelser.

Er du klar for å endre tilnærmingen din til PR? Dykk ned i den datadrevne verdenen med selvtillit fra dag én.

Klikk her og få en skreddersydd Brand Report gratis – og bli kjent med merkevaren din i dybden.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no

Powered by Labrador CMS