ANNONSE:

Viktigheten av medieovervåkning for en fremgangsrik kommunikasjons­strategi

Denne artikkelen er over to år gammel.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted. Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid. Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media. Les mer på www.mynewsdesk.com/no

Sommeren er endelig her, og for en kommunikatør betyr det som regel at det er på tide å evaluere og reflektere over resultatene fra årets første seks måneder, for å planlegge og optimalisere det neste halvåret. Har PR- og kommunikasjonsaktivitetene dine gitt ønskede resultater? Hvordan kan du optimalisere strategien din for det kommende halvåret?

Ifølge Mynewsdesks PR-rapport «State of Nordic PR», er det å skape engasjerende og troverdig innhold av høy kvalitet en stor utfordring for mange innen PR- og kommunikasjonsbransjen. I tillegg opplever mange at det er vanskelig å finne inspirasjon til nye ideer og konsepter som målgruppen vil sette pris på.

En fantastisk kilde for kommende halvårsrapporter, er å se nærmere på medieovervåkningsverktøyet ditt. Der kan du finne uvurderlig informasjon både for å evaluere tidligere aktiviteter og arbeid, men også for å oppdage kommende trender, nyheter og omtalen av selskapet ditt.

Dessverre er det mange bedrifter der ute som ikke har forstått at de ikke bare kan utnytte medieovervåkningen for å vurdere tidligere aktiviteter, men også for å ta strategiske avgjørelser fremover og bruke medieovervåkning som en kilde til videre inspirasjon for ideer, konsepter, budskap og aktiviteter.

Medieovervåkning – ikke bare for reaktive formål

Medieovervåkning er for mange først og fremst en måte å holde seg oppdatert på hva som sies om ens egne varemerke eller for å overvåke hvorvidt noe av kommunikasjonen blir feil mottatt og en blir nødt til å agere for å forebygge en eventuell krisesituasjon. Dette er selvfølgelig også viktig, men du kan gjøre så mye mer ved hjelp av medieovervåkning.

Medieovervåkning – en kilde til inspirasjon og strategi

PR- og kommunikasjonsstrategier varierer i stor grad avhengig av selskapet og bransjen. Men når det er sagt, så finnes det et stort ikke-kartlagt potensiale i å bruke et medieovervåkningsverktøy for å komme på nye ideer eller konsept for virksomheten din.

Vi vet at en stor utfordring innen PR- og kommunikasjon nettopp er å skape relevant innhold for målgruppen. Og ved hjelp av medieovervåkning kan du få innsikt om nyheter, trender og omtale, som på den andre siden igjen gjør det enklere for deg når du skal avgjøre innholdet for den neste pressemeldingen din, blogginnlegget ditt, eller andre nyheter du ønsker å dele videre.

Det handler ganske enkelt om å endre innstilling og se medieovervåkning som en mulighet for å bli inspirert, oppdage mønstre og lære seg nye ting – ikke kun et verktøy for å følge opp PR-aktivitetene dine (som selvfølgelig også er viktig for å kunne se om aktivitetene dine er fremgangsrike). Slik kan du sørge for at kommunikasjonen din holder seg pålitelig, troverdig og relevant for målgruppen.

Det er ikke nødvendig med den dyreste og mest avanserte løsningen på markedet – de fleste verktøy for medieovervåkning kan gi deg de innsiktene du trenger for å selv kunne sette strategiske kommunikasjonsaktiviteter og nå målene dine.

Test relevansen av innholdet ditt ved hjelp av medieovervåkning

Som kommunikatør legger du ofte en langsiktig strategi for markedsføringsaktivitetene dine basert på innsikter om målgruppen og andre interessenter. Men omgivelsene dine er dynamiske og derfor er også kommunikasjonen din nødt til å være fleksibel. Nyheter, trender, politikk og andre hendelser gjør at du er nødt til å tilpasse kommunikasjonen din i realtid for å holde deg relevant og attraktiv for målgruppen.

Ved å overvåke omgivelsene dine kan du være oppmerksom og bli kjent med målgruppens interesser og dermed alltid aktualitetssikre innholdet ditt før du publiserer.

Lytt, evaluer og optimaliser

Fordelen med medieovervåkning er at det hjelper deg med å minimere tiden du bruker på å finne ut hva som har skjedd rundt deg, lage konkurrentanalyser og omfattende evalueringer av forbrukeratferd, for å deretter kunne skape relevant innhold.

Bruk muligheten til å lytte til omgivelsene og dra nytte av disse innsiktene når du produserer innhold. Kombiner dette med en sterk publiseringsplattform og et omfattende nettverk – og du har et vinnende konsept for å nå resultatene du ønsker deg.

Les mer om medieovervåkning

Prøv medieovervåkning i dag - 10 dager gratis

Les mer på www.mynewsdesk.com/no

Powered by Labrador CMS