ANNONSE:
Slik snakker du direkte til aktuelle jobbkandidater
Med stillingspodkast, vårt helt nye produkt, får du muligheten til nettopp dette, og kandidaten kan bli enda bedre kjent med deg og din arbeidsplass.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Stillingspodkast vil gi utlysningen mer liv. En variasjon av tekst og lyd, som gjør at man får formidlet mer informasjon uten at det blir for tørt og kjedelig. Vi vet at for lange tekster i utlysningene gjør at potensielle søkere faller av, sier Camilla Aanonli.
Medierådgiveren i Partner24 deler sine tips til hvorfor du bør prøve stillingspodkast neste gang du skal lyse ut en stilling hos Medier24.
Anbefalt av Amedia
– Ved å la potensielle søkere høre stemmen din blir arbeidstaker bedre kjent med deg og får allerede da et inntrykk av hvem du er, forteller Aanonli.
Christian Thu i Amedia har allerede prøvd stillingspodkasten, og var i studio hos Medier24 for å spille inn sammen med medierådgiver Aanonli.
– Det er viktig å spille på alle strenger og gjør seg mest mulig relevant og treffe riktig kandidat når man søker etter nye ansatte. Derfor er podcast-formatet glimrende i forbindelse med stillingsannonser slik at man kan gi potensielle kandidater mer innsikt i selve stillingen, arbeidsplassen og ikke minst kulturen og arbeidsmiljøet, sier Thu og utdyper:
– Vanlige stillingsannonser gir heller ikke alltid riktig bilde av hvem vi faktisk søker etter, da stillingsannonser kan ofte være generelle. Gjennom podcast kan man være mer personlig, man kan utdype mer og gi innsikt i rollen og hvem vi er som arbeidsgiver, sier han.
– Prosessen med Partner24 er grundig og forberedt. Man utformer spørsmål og samtalepunkter i forkant. Innspillingen er avslappet og uformell, men samtidig veldig profesjonell. Jeg anbefaler alle som skal søke etter nye kandidater å bruke Partner24 sitt podcast-produkt, sier Thu.
Her kan du høre episoden med Christian Thu.
– Vanlige stillingsannonser gir heller ikke alltid riktig bilde av hvem vi faktisk søker etter, da stillingsannonser kan ofte være generelle. Gjennom podcast kan man være mer personlig, man kan utdype mer og gi innsikt i rollen og hvem vi er som arbeidsgiver, sier han.
– Prosessen med Partner24 er grundig og forberedt. Man utformer spørsmål og samtalepunkter i forkant. Innspillingen er avslappet og uformell, men samtidig veldig profesjonell. Jeg anbefaler alle som skal søke etter nye kandidater å bruke Partner24 sitt podcast-produkt, sier Thu.
Her kan du høre episoden med Christian Thu.
– Episoden vil ligge som en avspillingsbar i annonsen som gjør at leseren kan lytte til podkasten mens man scroller videre gjennom utlysningen. Veien er kort til å trykke “play”, sier Aanonli.
Treff målgruppen
Søkerne får et større grunnlag for å avgjøre om dette kan være en interessant stilling og arbeidsgiver for dem ved å kunne høre stemmen til arbeidstaker, og ha en knagg å henge stillingen på.
– Et viktig argument for å velge stillingspodkast er at man viser digital forståelse, og at man er oppdatert på nye digitale kanaler. Dette er attraktive egenskaper hos arbeidsplassen som vektlegges hos mange søkere, sier medierådgiveren.
Tall fra Kantar viser at podkastformatet er populært i Norge. 17 prosent hører på podkast daglig, og for de under 30 er det hele 28 prosent som lytter daglig.
– For mange i mediebransjen er podkast en viktig kanal. Vi mener derfor at målgruppen vår er mottakelig for dette produktet og gjerne ønsker å lytte, forteller Aanonli.
Stillingspodkasten skal være et virkemiddel for få mer informasjon om arbeidsplassen og arbeidsgiver i et annet format med andre inntrykk, men skal ikke erstatte stillingsannonsen.
– I utgangspunktet skal stillingspodkasten gi enda bedre innsikt i rollen og arbeidsplassen enn det som fremkommer i stillingsbeskrivelsen, sier medierådgiveren.
Vær attraktiv
Du står selv fritt til å velge hvordan din episode skal bli presentert i podkasten.
– Dersom man ønsker podkasten i form av et intervju, kommer vi til å stille 4-6 spørsmål. Dersom man heller vil snakke fritt, er det muligheter for det, forteller Aanonli, og fortsetter:
– Vi sikter på at episodene har en lengde på 5-10 minutter. For oss er det viktig at podkasten ikke blir en repetisjon av det man allerede har lest i stillingsbeskrivelsen. Vi ønsker korte episoder med ny og interessant info.
Og skulle du sitte et stykke unna vårt studio, så ikke fortvil. Dette er et produkt alle kan benytte seg av.
– Uansett beliggenhet, kan dere benytte dere av stillingspodkasten. Vi inviterer dere gjerne til innspilling i vårt nye podkaststudio i Torggata 2 i Oslo. For de som holder til lenger unna eller ikke har mulighet til å komme til oss, så kan det spilles inn digitalt, enten som tale- eller videoopptak. Å spille inn digitalt er også en fin mulighet til å vise digital forståelse, avslutter Aanonli.