ANNONSE:
Fire tips for å bygge gode medierelasjoner
Ved å gjøre medierelasjoner til en del av PR-strategien vil du kunne åpne mange nye muligheter for virksomheten din.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Økt eksponering i pressen kan hjelpe med merkevarebygging og øke troverdighet for bedriften, men hvordan kommer du egentlig i gang med å bygge og vedlikeholde relasjoner til medlemmer av pressen?
Her er fire tips til hvordan du kan jobbe med journalister på best mulig måte.
1. Å finne de rette kontaktene
Hvordan finner du de rette kontaktene og hvordan får saken din redaksjonell omtale? Du kan selvfølgelig gjøre det på gamlemåten og for eksempel gå til “om oss”-siden på deres nettavis, eller ved å søke opp relevante artikler og se hvem som har skrevet dem. Skriv ned navn og kontaktinformasjon på de som ser ut til å passe for din virksomhet. Deretter går du videre til en ny nettavis eller artikkel og gjentar prosessen. Det er et litt tidkrevende arbeid, men det funker. Det finnes dog noen bedre alternativer. Du kan for eksempel søke etter journalister på Twitter. Selv om Twitter-bruken er på vei ned i Norge er dette fremdeles en yrkesgruppe som bruker det ganske aktivt. Du får jo tross alt mange oppdateringer her, og det i sanntid. Hvis du vil bruke Twitter, kan du teste ut Anewstip. Verktøyet lar deg søke etter journalister basert på deres tweets. Her kan du også filtrere søket etter faktorer som språk, nøkkelord og publiseringstidspunkt.
2. Finjuster medieinnsalget
I en undersøkelse gjennomført av markedsføringsbyrået Fractl kommer det frem at journalisters største frustrasjon med kommunikatører er at de ikke har skaffet seg nok kunnskap om hva de skriver om før de tar kontakt. Den slags frustrasjoner kan elimineres dersom du gjør det nødvendige forarbeidet. Å identifisere journalister som dekker din bransje, eller som kunne hatt interesse av å skrive om din virksomhet, er helt essensielt. Sjansene for å bli hørt er mye bedre dersom det dere gjør faller inn under temaene journalisten dekker. Gi historiene dine den muligheten ved å fortelle dem til de rette folkene.
Husk å finjustere grammatikken også. Skrivefeil er avskrekkende og det er derfor viktig at du presenterer en velskrevet historie for journalisten. Språket kan bli bedre med et par enkle verktøy. Ett av dem er Grammarly, en app som hjelper deg med rettskrivning. Her får du hjelp med grammatikk, staving og setningsoppbygging. Det må likevel sies at appen fungerer best på engelsk, men det kan være greit å teste det ut. Hemingway App er også et godt verktøy for deg som skriver mye. Her får du en vurdering av hvor velskrevet teksten din er. Grammatiske feil er irriterende, men dårlig setningsoppbygging og tungleste tekster kan resultere i misforståelser eller at leseren gir opp. Hemingway App markerer setninger, fraser og ord i ulike farger, der de ulike fargene representerer ulike tekstlige problemer. Du vil også se at tekstene dine får bedre karakter ettersom du lærer deg å redigere selv. Dette er en utmerket måte å få mer leservennlige tekster på.
3. Lag et pressekit
Nå som du vet litt mer om hva som forventes med tanke på språk og relevans, er det på tide å tenke på det visuelle. Det holder ikke å bare ha gode tekster. Pressemeldinger og nyheter må også følges av gode bilder. Å selge inn nyheter uten bilder er som å åpne en butikk uten et utstillingsvindu. Gjør du det så vil du ikke trekke til deg like mye oppmerksomhet. Pass derfor på at du sender over et komplett pressekit med god tekst, bilder eller andre visuelle hjelpemidler. Husk også å få med kontaktinformasjon.
Det beste er selvsagt å ha muligheten til å ta gode og relevante bilder selv. Har du det, så bør du sette i gang med å lage en bildebank, slik at dine bilder blir både unike og mer personlige.
Hvis du ikke har et kamera, kompetansen eller muligheten til å gjøre dette, kan du likevel finne gode bilder på nett. Stock-bilder finnes det massevis av, og du kan for eksempel bruke Unsplash eller Pixabay. Begge tjenestene tilbyr gratis nedlastning av bilder. Ettersom at dette er gratis er det viktig å sjekke hvilken lisens som følger bildet, slik at du eventuelt legger ved kunstnerens navn. Da unngår du å havne i en eventuell opphavsrettslig strid.
4. Dra nytte av teknologien
Du må fremdeles skrive gode historier, finne de rette kontaktene og ha en personlig og skreddersydd tilnærming til medieinnsalg - men det finnes en rekke verktøy som kan hjelpe deg å få gjennomslag i mediene. Ved hjelp av en PR-plattform kan du publisere pressemeldinger, håndtere kontakter og se hvor engasjert de er i ditt innhold. På denne måten ser du hvilket innhold som fungerer, men også hvilke journalister som leser det du skriver. Du kan til og med finne nye kontakter og spisse distribusjonen din mot overvåkere av spesifikke bransjer, regioner og emner.
Lær mer om hvordan du kan forbedre dine medierelasjoner med Mynewsdesk guide.