ANNONSE:

5 tips til å jobbe med strategisk kommunikasjon

Strategisk kommunikasjon handler om planlagt og målrettet kommunikasjon. PR-plattformen Mynewsdesk har hentet inn ekspertenes tips for 2021.

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er mye kraft i god kommunikasjon, og det har aldri vært enklere å nå ut til tusenvis av mennesker med et enkelt klikk. Samtidig er tilliten i samfunnet redusert som et resultat av informasjonstretthet, falske nyheter og polarisering. Hva kan vi som jobber med kommunikasjon gjøre med dette? Dette spørsmålet stilte Nordens ledende PR-plattform Mynewsdesk til fire eksperter, og samlet svarene i e-boken «Strategic Communication: Expert Advice for 2021».

Her er fem råd til god strategisk kommunikasjon:

1. Start med å svare på hvorfor

For å låne litt fra Simon Sinek, så er det alltid et godt utgangspunkt å ta et skritt tilbake og vurdere hvordan dine aktiviteter er knyttet til virksomhetens overordnede mål. Det gjelder spesielt i tider hvor det går bra. Strategisk kommunikasjon er kommunikasjon som er knyttet til organisasjonens langsiktige strategisk mål.

Mala Wang-Naveen er kommunikasjonssjef i SINTEF Digital. Hun forteller oss at hun ser strategisk kommunikasjon som organisasjonens støttehjul.

– Du har visse suksesskriterier for virksomheten eller hele organisasjonen, og du har en plan for hvordan du vil nå dem. Din kommunikasjonsinnsats, både internt og eksternt, skal alltid strebe etter å støtte den overordnede planen.

2. Start internt

Og internkommunikasjon er viktig. De virksomhetene som opplever å lykkes med sine aktiviteter, har også lykkes med noe ganske sjeldent. Nemlig å gjøre hver enkelt medarbeider til en ambassadør. Alle gjør en innsats for å dele innhold, og dermed kommunisere i sine kanaler. Disse virksomhetene besitter en kommunikasjonskultur, der alle deler visjonen, og innser at de spiller en viktig rolle i å fortelle om denne.

3. Vær autentisk og stå opp for det du tror på

Det er ikke rart om det skulle vise seg vanskelig å stå i spagaten mellom gammelt og nytt akkurat nå. Den økte polariseringen i samfunnsdebatten gjør at mange trekker sterke slutninger på bakgrunn av relativt usikker informasjon, eller på sviktende datagrunnlag. Dette bidrar til å skape et utfordrende kommunikasjonsklima. Derfor er det også viktig å forstå verdien av autentisitet.

– Vi lever i en troverdighetsøkonomi, der tillit og troverdighet er viktig valuta. Mer enn noen gang før ønsker mennesker å interagere med virksomheter og organisasjoner de kan stole på. Det gjelder enten du samler data eller selger hamburgere, sier Mala Wang-Naveen.

4. Planlegg, men vær fleksibel

Når ting går fort og tilliten er under press, kan ikke kommunikasjonsfolk ta noe for gitt. En kampanje kan gå viralt, mens den i neste øyeblikk kan utvikle seg til en eksplosiv krise som et resultat av en enkelt tweet. Den risikovurderingen må være innebygd i enhver kommunikasjonsstrategi, og planlegging bør ikke være rigid. Det må være plass til fleksibilitet. Vurder hvordan du tar kontroll over virksomhetens budskap, og hvilke kanaler dere bruker til å nå ut med budskapet. Har dere et nyhetsrom eller bruker dere sosiale medier?

5. Bruk data, og optimaliser kommunikasjonen

Mengden av data er stor, og de fleste virksomheter har mye data de kan bruke til å fatte beslutninger. For kommunikatører er det spesielt viktig å nyttiggjøre seg av denne dataen, for den kan gi deg en sterk indikasjon på hva målgruppen din liker og vil ha mer av, men også hva de ikke liker. Johanna Lindskog Lindell, Director of PR and Corporate Communications i Foodora sier at en stor del av jobben deres er å høre på dataen, og agere raskt. Fordi den forandrer seg hele tiden.

Mynewsdesk ønsker at støtte kommunikatører i deres arbeid. E-boken om strategisk kommunikasjon er gratis å laste ned, og i Mynewsdesks bibliotek finnes mange hjelpemidler og tips til hvordan man kan lykkes innen markedsføring og PR, marketing eller PR.

Powered by Labrador CMS