ANNONSE:
Slik skriver du pressemeldinger med kunstig intelligens – fra idé til utførelse💡
Det er under et år siden kunstig intelligens virkelig gjorde sitt inntog, men vi ser allerede den økende betydningen AI har fått i kommunikasjonsavdelingene, og kanskje spesielt når det kommer til innholdsproduksjonen. Vi skal nå se nærmere på hvordan kunstig intelligens kan bidra til å automatisere og forbedre ulike aspekter av skriveprosessen.
Pressemeldinger har en avgjørende rolle for å formidle nyheter og informasjon til mediene og offentligheten, og en velskrevet pressemelding kan øke både synlighet, omdømme og interesse for organisasjonen eller saken det gjelder.
Godt innhold krever gode idéer
En velskrevet pressemelding er likevel ikke alt. Selve ideen bak må også være god, og det er nettopp her produksjonen av pressemeldinger og annet innhold starter. Allerede i denne delen av innholdsproduksjonen kan ulike AI-verktøy og plattformer være til stor hjelp.
Det finnes nemlig AI-baserte verktøy som kan bistå med å generere ideer til pressemeldinger og annet innhold. Her brukes maskinlæring for å analysere store mengder data og foreslå relevante og engasjerende emner. Med et PR-verktøy som Mynewsdesk vil AI analysere store mengder data fra ulike kilder, som innholdet ditt, bransjen du tilhører og hva det snakkes om akkurat her og nå, og dermed kunne gi forslag til hvilke saker også du bør kommunisere om.
Ved å identifisere trender, emner og relevante hendelser innenfor en bestemt bransje eller et interesseområde, vil en slik idégenerator ikke bare hjelpe deg med å holde deg aktuell i kommunikasjonen din, men du vil også finne inspirasjon og nye perspektiver som kan bidra til å utvikle interessante og engasjerende pressemeldinger.
Fra idégenerering til innhold
Når ideene ligger på bordet kan selve utformingen av pressemeldingen begynne. AI-verktøy kan bidra med både strukturen og organiseringen av innholdet, og dermed også gi deg en effektiv arbeidsflyt. AI kan for eksempel foreslå en logisk oppbygging av pressemeldingen, inkludert overskrift, ingress, avsnitt og avslutning. Dette sikrer en klar og sammenhengende struktur i pressemeldingen. Med Mynewsdesk kan du også velge et spesifikt forhåndsdefinert format for pressemeldingen, enten det er snakk om en produktlansering, en nylig ansatt, en presseinvitasjon eller en mottatt pris, for å sikre en god og tilpasset oppbygging av pressemeldingen relatert til innholdet.
AI i skriveprosessen
Når det kommer til selve skriveprosessen, kan du ved å inkludere kunstig intelligens dra nytte av fordeler som effektivisering og nøyaktighet. Benytter du deg av et AI-verktøy for å støtte skrivingen av pressemeldinger, kan du få hjelp med språklig konsistens, tone og stil, samt forslag til forbedringer.
Ved å gi den innebygde AI-en i Mynewsdesks verktøy et kort sammendrag av hva pressemeldingen din skal handle om og hvem som er målgruppen din, produserer AI pressemeldingen for deg – raskt og effektivt. Deretter kan du se over pressemeldingen og gjøre justeringer og forbedringer, både ved hjelp av dine egne ferdigheter, men også av selve AI-en. Den vil kunne foreslå forbedringer ved å stille spørsmål der den synes det mangler litt fakta, innhold eller dybde – rett og slett automatisere prosessen for formatering og redigering.
Et AI-verktøy lærer av seg selv og blir bedre jo mer du bruker det. I praksis betyr dette at jo bedre kjent AI blir med deg og organisasjonen din, vil den ved å analysere tidligere pressemeldinger kunne lære seg organisasjonens stil og tone. Dette vil opprettholde en språklig konsistens og riktig tone tilpasset varemerket, noe som er viktig for å bygge et sterkt merkevarebudskap.
Samlet sett bidrar dette til å effektivisere skriveprosessen for pressemeldinger og annen innholdsproduksjon.
Optimalisering for distribusjon
AI-verktøy kan også bidra til å optimalisere distribusjonen av innholdet ved å analysere data om beste tidspunkt for publisering, kanalvalg og målgruppeengasjement. Et AI-basert verktøy hjelper deg med å identifisere de mest effektive strategiene for å nå ut til målgruppen din og oppnå ønskede resultater.
En alt-i-ett-plattform for PR og kommunikasjon som Mynewsdesk vil også kunne bistå i arbeidet med å finne din relevante målgruppe. Basert på pressemeldingen og innholdet du er i ferd med å publisere, finner AI journalister og medier som har skrevet om samme område tidligere, hvilket resulterer i pressemeldinger som er bedre tilpasset målgruppen, mer engasjerende og bedre optimalisert for distribusjon og øker sannsynligheten for at mottakeren er interessert i din kommende sak. Du vil også kunne se om den aktuelle journalisten faktisk har skrevet om deg tidligere, og på den måten kunne bygge og sikre gode og relevante medierelasjoner.
AI-teknologien er til stor hjelp for kommunikasjonsavdelinger i alt fra idéprosessen og selve innholdsproduksjonen til målgruppetilpasning og distribusjon. Dette frigjør tid og ressurser for å fokusere på mer av det strategiske og kreative arbeidet. Ikke vær redd for å ta i bruk AI-verktøy, og la det heller styrke kommunikasjonen din. Kombinerer du AI-verktøy med menneskelig kreativitet og innsikt, vil du løfte PR- og kommunikasjonsarbeidet – og resultatene dine – til nye høyder.