ANNONSE:

Journalister drukner i nyheter – slik når du dem!

Føler du at du gjør det du kan for å finne vinklinger og formidle historier og nyheter relevant for mediene, men at du fortsatt ikke får omtalen du hadde håpet på?

Denne artikkelen er over to år gammel.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Vår smarte PR-plattform forenkler og effektiviserer publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid – alt på ett og samme sted. Ved å samle alt PR-arbeidet på ett sted gjør vi det enklere å bygge merkevaren og samtidig overvåke relevant media. Det hjelper virksomheter med å måle engasjement og gjennomslag over tid. Mynewsdesk har 1,6 millioner unike besøkende hver måned og det publiseres 80.000 innlegg på vår plattform hvert år. I dag bruker 4000 virksomheter fra hele verden Mynewsdesks plattform for å forbedre sitt PR- og kommunikasjonsarbeid, hvorav 70 % får sine nyheter plukket opp av media. Les mer på www.mynewsdesk.com/no

Akkurat som du som jobber med PR og kommunikasjon kjemper med å nå gjennom strømmen av innhold, så kjemper journalistene med å fange opp interessante og relevante nyheter i det konstante bruset av informasjon. Men det finnes en god del knep som gjør hele prosessen enklere – både for deg og journalistene du prøver å nå.

Til tross for at den tradisjonelle journalistikken fortsatt har en sentral rolle i nyhetsproduksjonen og allmennhetens konsumering av nyheter, så har den blitt utfordret av andre digitale plattformer og aktører.

Utviklingen av digitale plattformer har ført til at de faktiske grensene for nyheter – det mennesket forstår som nyheter, har blitt stadig mer flytende, og at journalistenes rolle har blitt enda viktigere for å avgjøre og bekrefte hva som anses å ha nyhetsverdi.

Mats Ekström, professor i medier og kommunikasjon ved Göteborgs Universitet, sier i et intervju at økende antall plattformer og forflytningen over til digitale miljøer stiller større og høyere krav på journalistikkens hastighet. I dag forventer vi å stadig oppdateres om siste nytt når det kommer til samfunnsspørsmål, politikk og andre nyheter og viktig informasjon om samfunnet, som gjør at det stilles et krav på at journalistikken alltid skal ligge et steg foran. Den økende hastigheten utgjør store risikoer for feilinformasjon, da kravet på at det skal gå fort, gir mindre rom for å gjøre grundige undersøkelser og avdekke feil, falske profiler og så videre.

Se hele intervjuet og webinaret med Mats Ekström her.

Det er ikke nok å ha en spennende historie eller en interessevekkende nyhet, om du ikke når gjennom bruset hos journalistene du vil nå. Du må skape de rette forutsetningen for at journalistene i det hele tatt skal ha mulighet til å 1) Legge merke til nyheten din, 2) Avgjøre om nyheten din har en faktisk nyhetsverdi og 3) Validere at den er troverdig. Når det er sagt, er du nødt til å utvikle en metode for hvordan du jobber med medierelasjonene dine og PR-utsendelser for å være sikker på at du når gjennom strømmen av innhold.

Alle journalister har interesser som får fingrene til å fare over tastaturet. Undersøkelser viser at relevanse er det journalister setter mest pris på når det kommer til å ta imot pitcher. Velg derfor medier – og journalister – med omhu.

Se for eksempel for deg at du ønsker å dele nyheten om at dere har sponset et lokalt veldedighetsformål for unge idrettsutøvere, eller at dere har deltatt i en kampanje for å bevare skogbruket i Innlandet. I disse tilfellene er nyheten veldig relevant for lokalavisa eller kanskje fagbladet for skogbruk, mens VG eller Aftenposten kanskje ikke plukker opp akkurat denne saken. Når du vet hvem du vil nå ut til er det også lettere å tilpasse pitchen og nyheten, slik at den passer formatet den skal inn i, og dermed også forenkler journalistens arbeid med å lage en nyhetssak av det. Den danske privat-offentlige virksomheten Fuldkornspartnerskabet, som jobber for økt inntak av fullkorn, tok blant annet i bruk nettopp denne metoden og økte medieomtalen sin med 46 %.

Gjør også research på journalister som tidligere har skrevet om lignende nyheter som de du har tenkt å dele, og legg til disse journalistene i kontaktnettverket ditt. Det finnes verktøy, som Mynewsdesk, som tilbyr både omfattende journalistnettverk og muligheten til å søke etter bestemte journalister basert på bransje og tidligere publiserte nyhetsartikler. En vanlig feil mange gjør når det kommer til PR, er å skape historier og fortellinger med mål om at det skal ha en nyhetsverdi for mange, mens nøkkelen heller ligger i å produsere en variasjon av nyheter og fortellinger som er tilpasset ulike typer journalistikk og medier – å vite hvilke type medier du ønsker å nå. Ikke vær redd for å segmentere kontaktlistene dine og gjør dem heller mindre og spesifikke, i stedet for store og generelle.

Til slutt: Styrk forholdet du har til mediene, for du lytter heller til en venn enn en fremmed. PR går ut på å få andre til å dele budskapet ditt for deg, for du vet at det vil gi større effekt enn om du skal si det selv. Du vil heller høre på en venn som anbefaler et produkt eller tjeneste, enn en annonse som sier akkurat det samme. Det samme gjelder for medierelasjonene dine. Legg manken til og bygg forhold med de journalistene du ønsker skal dele nyhetene dine, for da kommer de til å vite at når du gir lyd fra deg neste gang, så er det noe det er verdt å dele og de trenger ikke å gå gjennom en e-post-innboks full av pitcher, eller bla seg gjennom evige feeder på sosiale medier for å finne den neste gode nyheten. Deler du i tillegg nyhetene dine via en pålitelig kilde eller et eget nyhetsrom, eliminerer du også arbeidet for journalisten med å avgjøre påliteligheten av deg som opprinnelig kilde.

Du har sannsynligvis allerede foretatt en målgruppeanalyse med tanke på forbrukerne, og det kan være på tide å gjøre det samme for den journalistiske målgruppen din. Lærer du deg mer om utfordringene deres og hvilke interesser og behov de har, er det stor sannsynlighet for at du får en større forståelse for hvordan du skal gå frem for å fange oppmerksomheten deres og dermed også øke sjansene for å få saken din på trykk.

Er du nysgjerrig på et verktøy som gjør det lettere for deg å pitche til de rette journalistene? Med en pålitelig høyteknologisk plattform som Mynewsdesk, kan du øke troverdigheten din og sørge for at du sender nyhetene dine til riktige journalister.

Les mer om Mynewsdesk.

Powered by Labrador CMS