ANNONSE:

grafisk bilde

Fem gode grunner til at medie­overvåkning bør være en større del av PR-arbeidet ditt

Det er mange fordeler med å integrere medieovervåkning i PR- og kommunikasjonsstrategien din.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper organisasjoner og bedrifter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Med vår brukervennlige PR-plattform forenkler vi prosessen for publisering, distribusjon og måling av alt PR- og kommunikasjonsarbeidet ditt.

Det er mange fordeler med å integrere medieovervåkning i PR- og kommunikasjonsstrategien din. Fra kriseforebygging til trendkapring – med medieovervåkning lærer du deg hvordan rett innsikt ikke bare beskytter, men også gir varemerket et ordentlig løft. Følg med på omverdenen og ta kontroll over kommunikasjonen din.

En e-post med et antall medietreff havner i innboksen din. Du skummer raskt gjennom, men ingenting får deg til å stoppe opp. Det ser ikke ut til å storme rundt virksomheten din i dag heller og det er ingen potensielle kriser i horisonten. Bra. Da er dagens medieovervåkning unnagjort.

Kjenner du deg igjen?

Det er omtrent slik mange bruker medieovervåkning i dag. Det er i bunn og grunn ikke noe feil med det, for det er jo viktige ting å ha kontroll på. Men – det er så mange andre fordeler med medieovervåkning som kan gi deg flere langsiktige vinninger. I dagens digitale verden, med et konstant brus, er det likevel forståelig at en langsiktig tilnærming raskt kan virke overveldende. 

La oss derfor begynne med å se på noen av de viktigste kortsiktige fordelene med medieovervåkning.

Kriseberedskap

Står ryktet på spill, gjør også ofte pengene det. Det er derfor viktig at du er oppmerksom på potensielle kriser. Det kan ikke understrekes nok hvordan sosiale medier har endret forutsetningene for hvor fort en krise kan spre seg. Tiden det måtte et havari til på fabrikken eller en direktør som har forårsaket en skandale, er forbi for lengst, og det samme gjelder at responsen kunne vente til neste pressemelding. I dagens verden hvor ethvert menneske har et kamera tilgjengelig i umiddelbar nærhet, kan hva som helst bli viralt på bare et lite øyeblikk.

«Ingen kommentar» er i dag likestilt med en tilståelse. Med andre ord: Å kunne identifisere potensielle kriser – og få et godt overblikk når du står midt i en – gjør medieovervåkning til ditt viktigste verktøy i krisekommunikasjonen.

Trendkapring

Uavhengig av om det er en danseutfordring på TikTok eller en nyhet det snakkes om, så gir medieovervåkning deg mulighet til å raskt kaste deg over trenden og skape innhold som utnytter oppmerksomheten og gjør deg aktuell. Et klassisk eksempel er hvordan Oreo utnyttet det berømte strømbruddet under Super Bowl for ti år siden. På ti minutter hadde selskapet kommet på en kampanje som spilte på strømbruddet og kjørte den ut i sosiale medier. Kampanjen ble det store samtaleemnet, mens selskapene som hadde betalt millioner av kroner for synlighet i reklamepausene, gikk ubemerket hen. Smart.

Alt dette er både viktig og kan gi en utrolig effekt. En bør imidlertid ikke glemme å bruke medieovervåkning som en langsiktig strategisk tilnærming også. Med medieovervåkning kan du bygge en sterk, troverdig merkevare og bredde både din egen forståelse og dialogen med målgruppen. La oss se nærmere på hvorfor også du burde jobbe langsiktig med medieovervåkning og hvordan du gjør det så bra som mulig.

1. Bli kjent med målgruppen din

En av de største fordelene med langsiktig medieovervåkning er muligheten til å forbedre forståelsen for målgruppen – ikke bare gjennom at du kan se hvilket innhold som engasjerer og deles, men også gjennom blant annet sentimentanalyser.

En sentimentanalyse er en teknikk som bruker maskinlæring og naturlig språkbehanding for å analysere følelser og holdninger i en tekst. Ved å bruke sentimentanalyse på innholdet som målgruppen din genererer eller på innholdet om bransjen din, kan du få innsikt i følelsene og meningene deres. Dette hjelper deg videre med å tilpasse innholdet ditt slik at det resonnerer med leserne dine på et dypere nivå. Oppdager du for eksempel at målgruppen din har en positiv innstilling til enkelte temaer eller merkevarer, kan du bruke den kunnskapen til å skape innhold som går mer i tråd med interessene og ønskene deres.

2. Optimer innholdet ditt

Kontinuerlig overvåkning og analyse gir deg mulighet til å finjustere kommunikasjons- og innholdsstrategien din over tid. Ved å identifisere hvilket innhold som genererer høyt engasjement og positive reaksjoner, kan du fokusere på å produsere mer av det som fungerer best. På samme måte kan du holde deg unna temaer eller format som ikke genererer ønsket engasjement. Ved å fornye og tilpasse strategien din basert på data og innsikt fra medieovervåkningen kan du kontinuerlig forbedre merkevarekommunikasjonen din

3. Bruk pengene dine på de riktige aktivitetene

Forstår du hva som virker og hva som ikke gjør det, kan du sette en betydelig mer treffsikker strategi, men også fordele budsjettet ditt mer effektivt. Medieovervåkning gir deg viktig innsikt i hvilke PR-aktiviteter som gir best resultat, noe som gir deg mulighet til å plassere budsjettet ditt effektivt og satse på de aktivitetene som har størst effekt.

4. Vis avkastning og skap internt engasjement

Historisk sett har PR blitt sett på som vanskelig å måle. Hvor stor effekt har egentlig innsatsene dine? Ved å måle de rette tingene, kan PR (og du!) få en viktigere rolle i selskapet. Mange skjelver bare av tanken på måling og oppfølging, ettersom det innebærer innsamling av data og analyse. Du mangler kanskje både kunnskap, tid og de rette verktøyene for å lykkes. Og mange av verktøyene på markedet i dag krever nettopp både tid og kunnskap – akkurat det du ikke har. Mynewsdesk har derfor utarbeidet Brand Report – en ny, effektiv og brukervennlig funksjon for rapportering. Du får alle de viktige måleverdiene, ROI og relevante innsikter om arbeidet ditt presentert i en oversiktlig rapport med et fint design som også kan tilpasses og deles. Det har aldri vært enklere å jobbe datadrevet og vise verdien av arbeidet ditt.

5. Skill deg ut fra konkurrentene

Medieovervåkning dreier seg om store mengder data, som du får tilgang til via et ordentlig rapporteringsverktøy. Ved å måle Share of Voice for eksempel, kan du i større grad skille deg fra konkurrentene og gjøre tilbudet ditt enda tydeligere. Share of Voice er et mål på hvor mye oppmerksomhet merkevaren din eller PR-aktivitetene dine får sammenlignet med konkurrentene dine. Måler du dette kan du se om varemerket ditt øker i aktualitet og synlighet sammenlignet med konkurrentene. Merker du at din Share of Voice øker, er det et tegn på at PR-strategien din fungerer og at merkevaren din skiller seg fra konkurrentene på en positiv måte.

Tilbyr medieovervåkningen din trendanalyse også, kan du enkelt identifisere nye trender og muligheter i bransjen din. Ved å være oppmerksom på trender og raskt tilpasse PR-strategien din, kan du ligge i forkant og utnytte endringene i markedet før konkurrentene dine.

Å jobbe både kortsiktig og langsiktig med medieovervåkning vil lønne seg i lengden. Du kommer til å merke forskjell med en mer treffsikker strategi, men også på tallene og resultatene du leverer. Ved å forstå målgruppen på et dypere nivå og hvordan innholdet ditt mottas, kan du smartere posisjonere merkevaren din og bidra til både kortsiktig og langsiktig fremgang.

Les mer på www.mynewsdesk.com/no.



Powered by Labrador CMS