ANNONSE:
Elise er helt tydelig: Derfor skal du ikke jakte klikk
Du leste ikke feil. Her får du forklaringen på hvorfor.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Bannerannonsering gir din bedrift en unik mulighet til å bygge merkevare blant et spisset publikum. Merkevarebygging handler om å bli sett og husket i ettertid, sier Elise Lindsetmo, medierådgiver i salg- og markedsbyrået Partner24.
Lindsetmo leverer bannerannonser på vegne av KOM24, en plattform som når ut til folk i kommunikasjonsbransjen. Hun mener det er flere god grunner til hvorfor din bedrift ikke skal jakte klikk.
– Blant våre 25.000 ukentlige lesere er det også beslutningstakere og andre viktige aktører i bransjen. KOM24 har lojale og trofaste lesere, og kombinasjonen av budskap og merkevarebygging gjør banner til et godt produkt å velge, forteller Lindsetmo.
Det er nemlig ikke bare bare å bygge opp en solid merkevare og få kundene til å kjøpe på flekken. Bannerannonsering er så vanlig at mange overser den, eller gjør de egentlig det?
Oppfatter mer enn vi tror
– Et banner fanger leserens oppmerksomhet i få sekunder, før vedkommende scroller videre, sier Lindsetmo, og fortsetter:
–Selv om leseren ikke klikker på banneret eller tenker mer over det, har annonsen likevel blitt lagt merke til og sannsynligheten for at leseren gjenkjenner merkevaren i etterkant er allerede større.
Tall fra Strategi- og analyseforeningen viser at 99.6 prosent av de som ser en annonse ikke klikker på den. Det vil altså si at så få som 0,4% faktisk klikker på et banner.
Nå tenker du kanskje at høye klikktall er et resultat av at annonsen har gått bra, men vent litt. Når vi snakker om banner er det kanskje andre ting som er viktigere.
Bli gjenkjent
Når folk har blitt eksponert for merkevaren over lang tid er det lettere å få dem til å kjøpe, fordi de allerede kjenner til merkevaren. Lindsetmo forklarer:
– Effekten du får av eksponeringen er vel så god som klikk der og da. Det handler om å bli gjenkjent.
Har du en liten lokal bedrift, eller er en del av en stor kjent merkevare? Bannerannonsering kan ha like stor effekt på både mindre og større merkevarer. Synligheten en bannerannonse gir vil gi deg mange fordeler.
– Du sår nye frø hos dem som ikke kjenner til deg fra før, slik at det er deg de går til neste gang, sier medierådgiveren fra Partner24.
Fang oppmerksomheten
– Så lenge budskapet på banneret er relevant for våre lesere, er mulighetene mange. Alt fra eventer til rapporter, produkter og stillingsannonser. Mange velger også å sette fokus på merkevaren sin, sier Lindsetmo.
Bannerannonsering kan gjøres på mange måter, enten det er video, GIF eller animasjon. Bevegelser fanger oppmerksomhet. Dersom du er usikker og ønsker hjelp underveis sitter våre medierådgivere klare til å bidra med sin kunnskap.
– Vi tilbyr enkel utforming av bannermateriell, basert på informasjon om din bedrifts designprofil. Da vil banneret får samme visuelle språk som dere ellers bruker, sier Lindsetmo.
Fra synlig til synligere
Bare i mai 2022 leste 65 prosent KOM24 på mobil.
– Med mobilbanner når du ut til en stor andel av våre lesere. Den optimale løsningen er en kombinasjon av mobil- og toppbanner. Med en kombinasjon når du flere av leserne, sier medierådgiveren.
Tall fra Mediebedriftenes Landsforening viser at 64 prosent leser deres nettaviser på mobil, noe som kan bekrefte at mobilbannere kan være et smart valg.
Et interessant bilde eller en tekst som får folk til å lure kan være en god inngang for å få klikk. Men husk at selv om ikke alle klikker seg inn vil eksponeringen gi en utrolig god effekt. Det kan påvirke hvem kunden oppsøker neste gang.
– Mange av våre lesere bruker mobilen som arbeidsverktøy og dermed er det mobilen de bruker når de leser KOM24. Et mobilbanner opptar nesten hele skjermen og blir derfor et større blikkfang enn en toppbanner.
Ta steget i dag
Litt mye info og fortsatt usikker på om bannerannonsering er noe for deg og din bedrift? Medierådgiver Elise Lindsetmo hjelper deg gjerne med å finne den produktkombinasjonen som passer deg best.
Enten du vil bli synligere på mobil, få flere klikk eller bare booste merkevaren din til 25.000 kommunikasjonsfolk er medierådgiveren i Partner24 sikker på at banner er noe du bør gi en sjanse. Så hvorfor ikke gjøre det nå mens det er halv pris på valgfritt bannerprodukt på KOM24?