ANNONSE:
Sommeren er utendørs ☀️
I sommer forventes det et mylder av mennesker i gatene, alle med lommebøkene fulle og klare for å bruke penger. Dette gir en unik mulighet for å maksimere effekten av din utendørsreklame.
Tall fra SSB tilsier at nordmenn samlet sett får utbetalt cirka 200 milliarder kroner i feriepenger i sommer. Andre tall fra SSB viser også at juli er årets toppmåned for pengebruk blant nordmenn, bare slått av juleshoppingen i desember. Det støttes også av en undersøkelse fra Opinion. Den bekrefter at sommeren 2024 vil se en betydelig økning i feriebudsjettene. Den gjennomsnittlige husholdningen planlegger å bruke rundt 45.900 kroner på sommerferie – en økning på hele 27 prosent fra i fjor.
I tillegg til å ha fyldig lommebok, er vi mer observant på våre omgivelser når vi er i feriemodus. Antall som legger merke til utendørsreklame hver eneste dag øker med nesten 20 prosent i sommerferien, ifølge Forbruker og Media.
— Med så mye penger i omløp, er potensialet for å påvirke kjøpsbeslutninger gjennom reklame enormt, sier Dennis Højland Nyegaard, CEO i Clear Channel.
3,3 millioner nordmenn planlegger Norgesferie
Pandemien har fått flere nordmenn til å bli i landet under ferien. Ifølge NHO Reiseliv vil seks av ti nordmenn feriere i Norge i år, det tilsvarer nesten 3,3 millioner. Samtidig forventes det en økning i utenlandske turister på grunn av den svake kronen.
— Sommeren er full av folk som beveger seg i gatene og på handlesenter. Våre reklameflater skaper både merkevarekjennskap og påvirker i kjøpsbeslutningen. Med så mange mennesker i bybildet og med en lommebok som er full, kan det gi stor effekt for annonsører, sier Nyegaard.
Oslo – Sommerens heteste destinasjon
Oslo er byen flest planlegger å besøke denne sommeren. En fjerdedel av de som ferierer i Norge, skal til hovedstaden. Ifølge Bylivsundersøkelsen fra 2023, skjer 77 prosent av det totale bylivet i Oslo om sommeren. Clear Channels reklameflater dekker 97 prosent av hovedstaden, noe som betyr maksimal eksponering.
— Vi er der hvor folk ferdes og kampen om oppmerksomhet er størst. Dette resulterer i meget høy oppmerksomhet uten å være påtrengende eller irriterende, sier Nyegaard.
Avinor venter stort trykk i sommer
Med 30 prosent av nordmenn som kombinerer innlands- og utenlandsferie, vil mange være på reisefot mellom flere lokasjoner. Omtrent halvparten av befolkningen reiser til et europeisk land i sommerferien, primært via de største flyplassene i landet. Clear Channels reklameflater når dermed både de som reiser innenlands, de som blir i byene, og de som drar utenlands.
— Med reklamerettigheter på de seks største flyplassene i Norge, treffer vi de aller fleste utenlandsreisende, i tillegg til dem som flyr innenlands, forteller Nyegaard.
En undersøkelse utført av Opinion på vegne av Clear Channel viser at hele åtte av ti legger merke til reklame på flyplassen når de reiser. Så mange som halvparten handler produktene som annonseres. Dette gir en stor fordel til annonsører som viser frem sitt budskap denne sommeren. Med reisehøytid og høy effekt av kampanjene, er dette en uvurderlig mulighet for merkevarer til å påvirke.
— Grip sjansen til å nå ut til tusenvis av potensielle kunder! Ta kontakt med vårt salgsteam, så hjelper vi deg med å få din merkevare utendørs i sommer, oppfordrer Dennis Højland Nyegaard.