ANNONSE:
Bygg en sterkere merkevare – med fortjent oppmerksomhet
Det er lite som slår fortjent oppmerksomhet når det kommer til å bygge en sterk merkevare. Å tydelig formidle hvordan PR-arbeidet bidrar til selskapets fremgang har derimot frem til nå vært en utfordring.
I dag finnes det verktøy som automatisk kvantifiserer verdien av kommunikasjonsinnsatsene og viser hvordan de styrker merkevaren.
Bedrifter og organisasjoner konkurrerer stadig om målgruppens oppmerksomhet. Kampanjer, annonser og reklame kan iblant gi raske resultater, men effekten er ofte kort. For å bygge en langsiktig fremgangsrik merkevare med en lojal målgruppe, er det i stedet fortjent oppmerksomhet gjennom PR – altså når andre snakker om deg, deler budskapet ditt og skriver om deg – som er nøkkelen. I motsetning til betalte innsatser, skaper fortjent oppmerksomhet både tillit og troverdighet – to hjørnesteiner for å bygge varemerkelojalitet, som er vanskelig å oppnå med tradisjonell annonsering.
Utfordrende å evaluere og formidle effekten
Fortjent oppmerksomhet er ikke noe som kan kjøpes eller produseres. Den speiler hvordan folk faktisk oppfatter et varemerke, hvordan budskap mottas og hvordan målgruppen reagerer. Men hvordan kan en virksomhet effektivt vise verdien av noe så abstrakt? Kommunikatører vet i de aller fleste tilfeller om strategiene deres fungerer eller ikke, men sliter med å sette konkrete tall på fremgangen. Hvordan måler man noe sånt som «merkevaretillit» – og kommuniserer det effektivt innad i organisasjonen?
Nå lenger gjennom datadrevne innsikter
I en rekke år nå har det vært mulig å evaluere PR-arbeidet med digitale verktøy som viser alt fra hvor mange som har sett materialet og publisert det på nytt, til hvem som liker det i sosiale medier eller lar seg engasjere på andre måter. Men det holder ikke å kun gjøre målinger og gå gjennom data for å over tid styrke merkevaren med kommunikasjonsinnsatsene. Det handler om å forstå hvorfor noe fungerer og hvordan det kan forbedres.
Dette kalles oftest «datadrevet innsikt». Ved å analysere og sammenligne flere nøkkeltall, kan kommunikatører få et tydelig bilde av varemerkets posisjonering i bransjen, hvordan det presterer sammenlignet med konkurrentene og hvilke faktorer som bidrar mest til varemerkets fremgang. Innsiktene skaper forutsetninger for å finjustere strategier og ta smartere avgjørelser, samtidig som det gir mulighet for å tydelig vise verdien av arbeidet for relevante interessenter.
Styrk arbeidet med Brand Report
I Norden har selskap som Mynewsdesk lenge jobbet med å gi kommunikatører rett verktøy for å formidle nyheter og merkevarebyggende innhold, samt vise resultatene av innsatsene. Med den nyeste oppdateringen av rapporteringsverktøyet Brand Report tas disse innsatsene et steg videre. Brand Report tilbyr dypere analyser, mer omfattende data og forbedrede sammenlignelser, noe som gjør det enklere for kommunikatører og ikke bare spore fremgangene sine, men også forstå faktorene som ligger bak suksessen.
Merkevarebygging handler i dag om mer enn å fortelle en fengende historie. Det dreier seg om å kombinere kreativ fortellerkunst med datadrevne innsikter, for å skape en tydelig, sterk og autentisk tilstedeværelse for målgruppen. Nå har man større muligheter enn noen gang til å effektivisere PR-arbeidet sitt og bygge sterkere merkevarer med verktøy som Brand Report. Men husk at det er viktig å ta vare på mulighetene – den som venter for lenge med å sette i gang med å jobbe datadrevet, risikerer å se på at konkurrentene får et skikkelig forsprang og til slutt løper fra en.
Klikk her og få en skreddersydd Brand Report gratis – og bli kjent med merkevaren din i dybden.
Les mer på www.mynewsdesk.com/no.