ANNONSE:

VINNERE I ALLER BEST: Representanter fra Aller Media, Helsedirektoratet og Mindshare. Foto: Thomas Rasmus Skaug
Foto: Thomas Rasmus Skaug

Helsedirektoratet vant Aller Best 2024

ALLER MEDIA

Aller Media er et av Nordens mest innovative mediehus, med 150 års erfaring og en digital posisjon i verdensklasse. Vi eier 60 av Skandinavias mest kjente merkevarer, og i Norge står vi blant annet bak Dagbladet, Se og Hør, Sol og KK. Vi er i kontinuerlig utvikling for å forme fremtidens medielandskap. Hver dag når vi millioner av lesere, og vi utfordrer, underholder og inspirerer på nye og kreative måter. Det er ikke bare innholdet vi er stolte av – det er menneskene. 

Les mer om våre suksesshistorier

Kampanjen “Lys i mørket” - selvmordsforebygging i Nord, reddet liv. Den vekker også oppsikt i Norge og utenfor landets grenser.

- Vi synes det er fascinerende og spennende å jobbe med så vanskelig tematikk. Det tette og gode samarbeidet med Helsedirektoratet og Mindshare gjør at vi skaper kommunikasjonsløsninger som vekker oppsikt i Norge og i utlandet. «Lys i Mørket» vinner gull i Aller Best, samme kampanje er i finalen i INMA Global, verdens største mediekåring som går av stabelen i mai, sier Asbjørn Halvorsen, leder for Content i Aller Media.

3. april var det duket for den store finalen i den niende utgaven av case-konkurransen Aller Best. Dette er en konkurranse som har fått et godt fotfeste i bransjen, og topplasseringene henger høyt. I salen på Eventhub satt sju veldig spente finalister - fire kvartalsvinnere og tre såkalte “wild cards”, som gjennom 2024 på ulikt vis utmerket seg med unike resultater.

Seieren gikk til Helsedirektoratet, som også vant fjorårets Aller Best.

- Jeg vil takke Aller Media og Mindshare for å klare å få til dette krevende temaet, som vi egentlig har vært redde for å ta i. Det er så tabubelagt og så mange meninger. Og det har gått så bra, sa Jakob Linhave, avdelingsdirektør i Helsedirektoratet fra scenen etter seieren.

- Jeg må få dele en historie, fortsatte Linhave. - Vi fikk en mail fra en i Nord-Norge som sa at “Jeg hadde tenkt til å ta livet mitt 15. oktober, men så så jeg denne kampanjen. Og nå tenker jeg at det er et håp”.

Anniken Elvik, Strategisk konsernkundeansvarlig i Aller Media, sier at nettopp håp for dem som sliter med selvmordstanker er det viktigste budskapet i kampanjen. Hun vil også løfte frem fotograf Rasmus Skaug og innholdsprodusent Tor Erik Sollid som formidlet historiene.

- Med kløkt og sensitivitet har de klart å løfte frem et så viktig tema. De forteller historien til tre menn som sliter med selvmordstanker på en måte som har skapt håp for andre, sier Elvik.

Dette er en kampanje som har gjort dypt inntrykk på meg og veldig mange andre. Et livsviktig tema – og et faglig nivå og samarbeid i toppklasse.

Chris Tallerås Steen, kommersiell direktør i Aller Media

Juryens begrunnelse

Juryen vektlegger tidenes kommunikasjonsarbeid om verdien av å snakke om selvmordstanker, skapt av Helsedirektoratet, Mindshare og den fantastiske gjengen i Aller Concept Store. 

Kampanjen har satt en ny standard for hva som er mulig å få til med god historiefortelling, og har oppnådd resultater som selv Helsedirektoratet ikke trodde var mulige.

I tillegg til å vinne gull i Aller Best, vant “Lys i Mørket” sølv i Medieprisen og er i finalen i INMA Global.

Flere vinnere

2. plass WICKED 

Denne kampanjen laget av UIP, Initiative og Sindre Hellkås har virkelig overgått alle målsetninger og parkert giganter som Snap, Meta og TikTok. Til sammen sørget vi for at nesten 150 000 nordmenn tok turen til kinosalen – milevis over målsetningen.

3. plass MILO 

Årets tredjeplass i Aller Best går til et solid stykke holdningsarbeid utført av Orkla, OMD og Lisbeth Langnes. For etter denne fantastiske 360-kampanjen i Aller Media, er nordmenn blitt et mer opplyst folk!

2 plass Wicked
3.plass Milo
3.plass Milo
2.plass Wicked
Powered by Labrador CMS