ANNONSE:

Slik revolusjonerer AI kommunikasjons­avdelingen 📢

Kunstig intelligens, eller AI, er bredt omdiskutert for tiden og uansett om du liker utviklingen eller ei, så er det én ting som er sikkert: AI kommer til å forandre hvordan kommunikasjonsavdelinger jobber.

Om Mynewsdesk

Mynewsdesk hjelper virksomheter med å skape bevissthet, nå rett målgruppe og bygge sterke relasjoner. Med vår brukervennlige PR-plattform forenkler vi publisering, distribusjon og måling av alt ditt PR- og kommunikasjonsarbeid.

Det er en underdrivelse å påstå at kunstig intelligens revolusjonerer næringslivet og jobbmarkedet. Kommunikasjonsavdelinger over hele verden står foran store forandringer i takt med at AI-teknologien utvikles og blir stadig mer sofistikert. Men hvordan kommer AI egentlig til å forandre kommunikasjonsavdelingenes arbeid?

Automatisering av arbeidsoppgaver

Kunstig intelligens har potensial til å automatisere mange av de såkalte rutineoppgavene som utføres i kommunikasjonsavdelingene i dag. AI-drevne verktøy kan for eksempel brukes til å generere pressemeldinger, en tjeneste som i dag finnes hos for eksempel Mynewsdesk. Ved hjelp av AI kan du på kun et lite øyeblikk generere et utkast til en pressemelding du egentlig bare trenger å korrekturlese før du sender den til relevante journalister og medier. Med AI kan du også få hjelp til å oppsummere nyhetsartikler, analysere og kategorisere innkommende forespørsler og automatisere distribusjonen av innlegg i sosiale medier.

Automatiseringen kan føre til økt effektivitet og produktivitet ettersom kommunikatører da kan fokusere på de mer strategiske og kreative oppgavene, i stedet for å bruke tid på gjentakende og tidkrevende manuelle oppgaver. Dette kan videre innebære at kommunikasjonsavdelingene fremover kan bli mindre. De kommunikatørene som lærer seg å interagere og utnytte AI smart, kommer til å ha mye å vinne på dette. Enkelte selskaper har allerede eksperter in-house når det kommer til AI, og flere lignende roller kommer antageligvis til å dukke opp i fremtiden.

AI-dreven analyse og innsikter

AI-teknologi kan også tilby dyptgående innsikt i effekten av selskapets kommunikasjon, samt hvilke budskap som går hjem hos målgruppen. Ved å analysere store datamengder kan kunstig intelligens hjelpe kommunikasjonsavdelingen med å forstå trender, sentiment og adferd hos målgruppen, noe som gir rom for enda mer effektiv og treffsikker kommunikasjon. Det er også mulig å skape rapporter automatisk, som både er visuelt tiltalende, enkle å forstå, og som fordelaktig kan deles internt.

AI-analyse kan også bistå med å forutsi potensielle kriser og negativ publisitet, slik at kommunikasjonsavdelingen kan agere proaktivt og minimere skadene når det kommer til selskapets rykte.

Forbedret målretting og personalisering

AI-teknologi gir rom for å rette og tilpasse kommunikasjonen til enkelte individer, basert på deres preferanser, adferd og demografiske data. Dette innebærer at kommunikasjonsavdelingen kan skape mer relevante og engasjerende budskap, og kommunikasjon tilpasset hver enkelt mottaker, som igjen fører til en forbedret kundeopplevelse og et sterkere varemerke. Vil du lese mer om hvordan AI kan forbedre kommunikasjonen hos organisasjoner kan du gjøre det her.

Sammendrag 

Det er lett å fastslå at kunstig intelligens og AI har kommet for å bli, så i stedet for å se på denne enorme teknologiske transformasjonen med et kritisk blikk, bør du i stedet omfavne den. De største fordelene med AI innebærer muligheter for å automatisere tidkrevende og gjentakende oppgaver, som gjør at PR- og kommunikasjonseksperter kan legge mer tid på kreativt arbeid. Dette vil igjen gi rom for økt effektivitet og produktivitet. Vil du lese mer om hvordan norske PR- og kommunikasjonseksperter ser på AIs rolle i kommunikasjon og markedsføring fremover? Les Mynewsdesks årlige rapport her

Les mer på www.mynewsdesk.com/no.

Powered by Labrador CMS