ANNONSE:
Slik utnytter du AI i PR- og kommunikasjonsarbeidet 🤖 ⚡️
Kunstig intelligens, AI, maskinlæring – det er på alles tunger om dagen, og vil antageligvis bli der en god stund fremover. Men selv om vi hører om AI stadig vekk, kan det fortsatt være litt forvirrende og vanskelig å forstå akkurat hvordan det kommer til å påvirke deg og hvordan du kan utnytte det
Hva betyr egentlig AI for deg som jobber med PR og kommunikasjon? 💬
I rapporten State of Nordic PR & Communication 2023 basert på undersøkelser og intervjuer av 450 fagfolk, er AI blant de fem største temaene for året. Når vi ser nærmere på hva ekspertene tenker om hvordan AI vil påvirke kommunikasjonsbransjen fremover, ser vi at svarene peker på stor enighet: AI er og blir noe vi er nødt til å forholde oss til. Og gjør vi det – kan vi oppnå stor suksess.
Men på hvilke områder kan AI egentlig hjelpe oss? Hvor kan vi ta i bruk AI for å forenkle og effektivisere arbeidsprosesser?
Ser vi på funnene i Mynewsdesks nylige rapport, ser vi at 60 % tror AI vil være en viktig bidragsyter når det kommer til innholdsproduksjon, samtidig som 50 % sier organisasjonen planlegger å skape mer innhold ved hjelp av AI i fremtiden. Det er altså allerede en bevissthet om at AI kan og vil hjelpe oss.
La AI støtte hele arbeidsflyten i PR-arbeidet ditt
Det finnes allerede i dag et hav av verktøy drevet av AI som kan bistå deg i kommunikasjonsarbeidet ditt. Du kan få alt fra bilder generert ved hjelp av et par stikkord til stemmeproduksjoner på bestilling etter den tonaliteten og det sentimentet du ønsker deg. Dersom vi ser på selve arbeidsflyten av PR-arbeidet, kan vi bryte det ned i de ulike stegene og se at AI også kan støtte enhver fase i denne prosessen.
Skap pressemeldinger og annet innhold på null komma niksAI kan bistå i både idémyldringen når det kommer til hva du skal skrive om og hvilket perspektiv du skal skrive fra. Det finnes flere ulike tekstgeneratorer på markedet, hvor for eksempel CHAT-GPT var den som tok oss alle med storm. Det finnes også plattformer dedikert til PR- og kommunikasjonsarbeid hvor du finner AI-hjelpen innebygd. Med Mynewsdesks helheltsløsning for PR- og kommunikasjon, kan du få hjelp til å skrive pressemeldinger på bare noen få sekunder, direkte i plattformen hvor du allerede gjør de resterende delene av PR-arbeidet ditt, som distribusjon, medieovervåkning og analyse. Ved å velge et ferdig format for den typen pressemelding du ønsker å skrive og fylle inn et par felt for hva pressemeldingen skal handle om, vil den AI-drevne PR-assistenten gi deg et utkast til en pressemeldingen tilpasset innholdet og det spesifikke formatet du har valgt – og dette bare på noen få sekunder. Alt du trenger å gjøre er å ta en faktasjekk, korrekturlese og gjøre dine justeringer, før du er klar for publisering.
Finn de relevante journalistene for innholdet ditt.
Det neste steget er å finne de riktige mottakerne for pressemeldingen du nettopp har skrevet – generelt et ganske kritisk og tidkrevende punkt i arbeidet. Glem manuell søking og leting etter målgruppen din. AI kan nemlig bistå også på dette punktet. Basert på innholdet du er i ferd med å publisere, kan AI gjøre søket for deg og gi deg journalistene som er relevante for det spesifikke innholdet ditt akkurat der og da.
Analyser medieovervåkningen din
En stor del av arbeidet med PR og kommunikasjon begynner først etter at innholdet er publisert og distribuert. Å analysere hvordan innholdet ditt møtes av målgruppen er viktig for å forstå hva som fungerer godt, og hvor du har forbedringspotensial. Også her kan AI gi deg god støtte. Ved å publisere innhold via en publiseringsplattform som Mynewsdesk, vil AI finne artiklene dine som har blitt plukket opp av mediene og sette dem sammen i en lettlest rapport – helt automatisk. Rapporten gir deg nyttig innsikt og forståelse av effekten av PR-arbeidet ditt, med viktige datapunkter som understreker hvor godt du treffer med innholdet. Analyse assistert av AI gjør at du kan basere avgjørelser for PR- og kommunikasjonsstrategien din på data.
Hele 59 % sier at det har blitt enda viktigere å bevise effekten av PR- og kommunikasjonsarbeidet, og hva er vel da bedre enn å la AI ta seg av den delen av arbeidet?
Burde jeg være redd for at AI tar jobben min?
Det er selvfølgelig ikke til å komme unna at det råder en viss bekymring om hvorvidt AI kommer til å ta fra oss jobbene våre. Det er likevel ikke så mye å frykte. Ja – AI kommer til å kunne utføre deler av jobben din, men utnytter du dette riktig, vil det gi deg rom for å bruke tid på de tingene som løfter kommunikasjonen din til et høyere nivå. Ved å la kunstig intelligens utføre oppgavene som bare blir tidstyver, kan du øke produktiviteten og bruke tid på de mer kreative tingene i stedet.
Rapporten State of Nordic PR & Communication viser at hele 72 % skulle ønske de hadde mer tid til å være kreative når det kommer til innholdsproduksjon. Ved å la AI ta seg av de delene av innholdsproduksjonen som bare stjeler unødvendig tid, vil du kunne prioritere tiden din på den kreative delen av produksjonen, som faktisk løfter PR-arbeidet og virkelig gir en effekt.
Forskningen viser også at 61 % ikke tror AI noen gang vil kunne skape så godt innhold som mennesker, og det er derfor samarbeidet mellom menneske og maskin blir så viktig. Dette understrekes blant annet av Lars Silberbauer, markedssjef for Nokia Mobiles og med bred erfaring fra kommunikasjonsbransjen, som ser på samarbeidet mellom AI og menneske som en kentaur: «AI er ekstremt effektivt og kan utkonkurrere ethvert menneske på et lite nanosekund, men det er viktig å huske at AI trenes basert på det som allerede eksisterer og dermed ikke kan forutsi hvordan den skal påvirke en fremtidig verden eller befolkning. Og det er her den menneskelige kreativiteten kommer inn. Selv om AI blir stadig mer kreativ, trenger vi likevel den menneskelige fornuften som kan skille det som er OK fra det som er bra. Å bruke AI som en følgesvenn, blir den seirende oppskriften for innholdsprodusenter fremover – å være en kentaur».
Dersom du slipper AI inn i arbeidsprosessene dine og ser på det som et spennende samarbeid, trenger du ikke å være redd for at AI tar jobben din fra deg. Du vil i stedet potensielt kunne utkonkurrere de som ikke tar i bruk AI overhode. Så, hva venter du på? La AI bli din neste PR-assistent og dra nytte av dens fulle potensiale – samtidig som det gir deg mulighet til å bruke tid på de tingene du faktisk ble ansatt til å gjøre: Fantastisk PR-arbeid som gir en effekt.